Látványos megmérettetés
Az Audi maratoni teszten bizonyította gazdaságosságát
Az Audi Mileage Marathon kiválóan igazolta a TDI-technika gazdaságosságát: mind a 23 autó rendkívül kedvező üzemanyag-fogyasztási értékeket produkált a 7.865 kilométeres túra során.
2008.10.30 18:00ma.huA legjobb Audi A4 3.0 TDI quattro például 5,3 literes átlagos üzemanyag-fogyasztást ért el, míg az új Audi Q5 3.0 TDI dinamikus SUV modell 6,1 literes értékével okozott kellemes meglepetést. Bravúrosan szerepelt első nagy tesztjén az „ultra low emission” rendszerrel szerelt Audi Q7 3.0 TDI: a világ legtisztább dízelje átlagosan 7,1 liter gázolajat igényelt 100 kilométerre. A legalacsonyabb, 4,7 literes üzemanyag-fogyasztással az Audi A3 2.0 TDI végzett.
A 23 Audi vasárnap haladt át az amerikai kontinenst a keletitől a nyugati partjáig átszelő Mileage Marathon célvonalán a Los Angeles-i Santa Monicában. A New York-i rajt óta a 15 országból érkezett 184 vezető 13 napi etapra bontva teljesítette az összesen 7.865 kilométeres túrát. A táv összes járműre vetített átlag menetideje 93 órára adódott. A résztvevők testközelből érzékelhették az Amerikai Egyesült Államok hatalmas méreteit, Illinois vagy Tennessee végeláthatatlan útjai ugyanis éppúgy a túra részét alkották, mint a Death Valley vagy a Yosemite Nemzeti Park természeti csodái, s természetesen New York, Chicago és Las Vegas metropoliszai.
Az útvonal az út- és közlekedési viszonyok tekintetében valósághű sokrétűséget tükrözött: hosszú autópálya-szakaszok váltakoztak a kiterjedt országúti etapokkal, de a nagyvárosok araszolásai is éppúgy a teszthez tartoztak, mint az elnyújtott emelkedők és lejtők, vagy éppen a Sziklás-hegység és a Sierra Nevada akár 3.300 méter magasra vezető hágói.
A Mileage Marathon így korántsem valamiféle extrém takarékossági túrát képviselt, sokkal inkább a mindennapok autózása szerinti gyakorlati tesztelést. A túrán emellett korántsem alulmotorizált modellek vettek részt, a specifikációkat elsősorban az erős, háromliteres V6-os TDI-aggregátok jellemezték, automata sebességváltóval és a quattro összkerékhajtással kiegészítve.

A maratonon részt vett járművek rendkívül kedvező üzemanyag-fogyasztási értékei így annál hatásosabban igazolták az Audi TDI-technikája gazdaságosságát. A teljes mezőny, illetve mind a négy modellsorozat – az Audi Q7, az Audi Q5, az Audi A4 és az Audi A3 – egyaránt kiváló eredményei mindjárt az első etap során megmutatkoztak, majd napról-napra újból igazolást nyertek. A résztvevő járművek üzemanyag-fogyasztását az egyesült államokbeli IMSA független versenysport-szövetség felügyelete alatt értékelték ki.
Első komoly tesztjén vett részt az „ultra low emission” rendszerrel szerelt Audi Q7 3.0 TDI. Ez a kipufogógáz-tisztító rendszer akár 90 százalékkal mérsékli a nitrogén-oxidok kibocsátását, s ezzel megfelel a világ legszigorúbb emissziós szabványa, a kaliforniai ULEV II BIN 5 előírásainak, és már ma túlteljesíti a csupán 2014-re tervezett Euro 6 norma határértékeit is. A háromliteres, V6-os TDI így a világ legtisztább dízelmotorja, kiváló bizonyítékként a TDI-technika biztos jövőjére.
A TDI-technika gazdaságossága minden egyes etap során megmutatkozott. Míg a legtakarékosabb résztvevők például 7,1 litert fogyasztottak 100 kilométeren, mások 7,4 és 7,7 liter között, ami ugyancsak kiváló eredmény egy quattro összkerékhajtással szerelt, 165 kW (225 LE) teljesítményével és 550 newtonméter maximális forgatónyomatékával kiemelkedő menetteljesítményeket kínáló, hétszemélyes SUV-modell számára. Az „ultra low emission” rendszerrel szerelt Audi Q7 3.0 TDI sorozatgyártása még az idén megkezdődik, egyesült államokbeli és európai piaci bevezetése 2009-re várható.
Az új Audi Q5 SUV-modell nemcsak 176 kW (240 LE) teljesítményű 3.0 TDI aggregátja menetteljesítményeivel, és könnyed dinamizmusával okozott kellemes meglepetést a Mileage Marathon során. Talán még ezeknél is meggyőzőbbnek bizonyult 100 kilométerenként 6,1 literes üzemanyag-fogyasztási legjobbja, amely a TDI technika mellett a rendkívül gazdaságos és kiemelkedő hatásfokú, új 7-fokozatú “S-tronic” kettős tengelykapcsolós sebességváltónak is köszönhető.
Az Audi A4 nem csupán a középkategória legsportosabb modellje, de gazdaságosságával is igen meggyőzőnek bizonyult. A Mileage Marathon során produkált 5,3 literes fogyasztási legjobbja azon technikák hatékonyságát támasztja alá, amelyeket az Audi a modulrendszerű gazdaságossági megoldások keretében alkalmaz. Ezek között szerepel például a fékezési fázisok alatt működő energia-visszatáplálás, a szabályozott hűtőkör, illetve az igény szerinti szállítású szivattyúk. Mindez sportossággal és dinamikával alkot színvonalas kombinációt, végül is az A4 motorházfedele alatt 176 kW (240 LE) és 500 newtonméter rejtőzött.

Az abszolút legjobb értékekkel természetesen a kompakt Audi A3 2.0 TDI szolgált, amely a 6-fokozatú “S-tronic” sebességváltóval rendszeresen öt liter alatti fogyasztást produkált 100 kilométerenként, a legjobb érték 4,7 literre adódott.
Kiváló értékek születtek, noha az Audi korántsem kímélte autóit a Mileage Marathon során. A negyedik etapon a vezetők és autóik egyaránt a tájak és a hőmérsékletek szélsőségeit tapasztalhatták meg. A Las Vegastól nyugatra elterülő, rendkívül száraz, és még ebben az évszakban is 33 fokos Death Valley után a túra mindössze néhány óra elteltével már a Sierra Nevada hágóin vezetett, ahol a maraton karavánja még havon is autózhatott. A Yosemite Nemzeti Park grandiózus természeti csodáit követően az út a Csendes-óceán parti Montereybe, majd délnek, a Los Angeles melletti Santa Monicába vitt.
Korábban a Denver – Las Vegas etap során szintén megélhették a résztvevők e hatalmas ország sokszínűségét. A Sziklás-hegységet átszelve még hó szegélyezte az utat, az akár 3.300 méteres hágókon pedig jeges szakaszok okoztak némi késést az útitervhez képest. A következő nap az út a Monument Valley, majd a Grand Canyon mentén vezetett, Las Vegas közelében pedig a hőmérséklet ismét 30 fok fölé kúszott.
A teszt október 6-án, New Yorkban indult, az első etapok a keleti part mentén Washingtonba, majd északnak, Chicagóba vezettek. Ezután a túra a 870 kilométert is elérő napi etapokkal hatalmas farmvidékeken át, délnek folytatódott, Memphis, később Texasban Dallas úti célokkal. A volánnál pedig 15 ország – Amerikai Egyesült Államok, Ausztrália, Mexikó, Peru, Japán, Lengyelország, Portugália, Spanyolország, Franciaország, Olaszország, Nagy-Britannia, Dánia, Svájc, Ausztria és Németország – összesen 23 vezetője foglalt helyet.