A forma a régi, a technika új
A Hyundai Santa Fe blue hibrid megadja az alaphangot
A Santa Fe blue hibrid megtartja a normál Santa Fe formatervezését és dinamikus jellemzőit, ám a motortérben teljesen más technika működik.
2008.10.18 12:38ma.huA Hyundai mérnökei olyan saját, párhuzamos hibridrendszert fejlesztettek ki, amely ötvözi az erős, de takarékos, hatfokozatú automatikus váltóműhöz csatlakozó, 2,4 literes Theta benzinmotort és egy 41 lóerős villanymotort annak érdekében, hogy maximalizálja a gazdaságosságot és minimalizálja a CO2 emissziót. Ez a saját fejlesztésű, párhuzamos hibridrendszer.
A dél-koreai Namyangban lévő Kutató-fejlesztő központban kifejlesztett benzines-elektromos hibridtechnológia a Santa Fe karosszériájában mindössze 148 g/km-re csökkenti a CO2 emissziót (vegyes üzemben), a fogyasztás pedig (szintén vegyes üzemben) 6,2 l 100 km-en. A modell becsült végsebessége 170 km/óra, azaz a teljesítmény csak minimális mértékben csökkent.
A gazdaságosság maximalizálása érdekében a Theta motorhoz kapcsolódó főbb hajtási és hűtési komponenseket optimalizálták, hogy kisebb legyen a súrlódás, a forgattyúsházat pedig alacsony súrlódású olajjal töltötték fel. A motorvezérlő szoftver automatikusan leállítja a benzinmotort, ha a jármű megáll. Ilyenkor az emisszió nulla. Ha a vezető ismét megnyomja a gázpedált, a Beépített Önindító-Generátor (ISG) rendszer automatikusan újraindítja az erőforrást. A Theta motor vezérlési szoftvere szabályozza a befecskendezési nyomást, a motor munkaütemének időzítését. A kipufogógáz utókezelési rátákat pedig úgy módosították, hogy a fogyasztás csökkenjen.
Mindemellett a legmodernebb, villanymotoros rásegítésű kormányrendszer csökkenti a teljesítményigényt, a nagyon csekély gördülési ellenállású gumiabroncsok, pedig mérséklik a fogyasztást. A Santa Fe blue hibrid elektromos meghajtásáról 41 lóerős villanymotor gondoskodik (205 Nm), amely közvetlenül kapcsolódik a hatfokozatú automatikus váltóműhöz.
A felső három fokozat áttételét úgy módosította a Hyundai, hogy csökkenjen a benzinmotor fordulatszáma, és javuljon a fogyasztás. Az elektromos áramot olyan 270 voltos lítium-polimer újratölthető akkumulátorban tárolják (5,3 Ah/270 V), amelynek jelentős előnye a lítium-ion akkumulátorokkal szemben, hogy nagyobb az energiasűrűség és kisebbek a gyártási költségek.
A Li-Poly akkumulátorok emellett jobban ellenállnak a fizikai sérüléseknek, valamint több kisütés-feltöltés ciklust viselnek el, mielőtt tárolókapacitásuk csökkenni kezdene.

A Hyundai 1995-ben fejlesztette ki első hibrid-elektromos járművét; ekkor mutatta be a Szöuli Autókiállításon a Future Green Vehicle-t (a jövő környezetbarát járművét). 1999-ben ezt követte az Elantra hibrid elektromos jármű (HEV) ismét a Szöuli Autókiállításon, majd 2000-ben következett az Accent HEV – mindkét autóban úgynevezett „kemény” párhuzamos elektromos hajtási rendszer és ISG technológia volt. Ám ezek a kísérleti járművek nem váltak sorozatgyártású autókká.
2004-ben a vállalat a HEV-programot kis darabszámú tesztgyártássá változtatta, és 50 példányt készített a benzines-elektromos Getz (a koreai piacon kapható Hyundai Click B kategóriás kisautó alapjain) modellből, amelyet egy flottademonstrációs projekt keretében átadott dél-koreai kormányhivataloknak. Ezek már úgynevezett „enyhe” hibridek voltak, amelyekben 16 lóerős villanymotor és nikkel-metál-hidrid akkumulátorok működtek.
A hibrid technológiát fejlesztő program folytatódott és bővült, s 2005-ben a Hyundai és leányvállalata, a Kia Motors Corp. 350 további autót adott a demonstrációs flottába. Ezt követte 2006-ban újabb 730, majd tavaly 1682 jármű, közöttük Accent HEV-ek is.
A Hyundai terve, hogy 2009 júliusában megkezdi első hibrid-elektromos járművének forgalmazását. A kezdetben csak a dél-koreai piacon kapható modell az Avante márkanevet kapja, s az Elantra LPI hibrid lesz a világ első elektromos hibridautója, amelyet folyékony földgáz (LPG) hajt, illetve alkalmazzák benne a modern Li-Poly akkumulátorokat.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06