Nehezen büntethető külföldiek?
Az EU segíteni akarja a külföldön szabálytalankodó autósok megbüntetését
Szükség van olyan európai uniós szabályozásra, amely megkönnyíti a hazájukon kívül, más tagállamokban szabálytalankodó autósok megbüntetését, ebben értettek egyet az EU-tagországok közlekedési miniszterei csütörtöki, luxembourgi találkozójukon.
2008.10.10 18:30MTICsepi Lajos, a közlekedési, hírközlési és energiaügyi minisztérium közlekedési szakállamtitkára az ülésről beszámolva elmondta: nem született ugyanakkor megállapodás a rendezés pontos módjáról. A tagországok ugyanis nagyjából fele-fele arányban szavaztak arra, hogy a jogszabályban közlekedési vagy rendészeti eszközöket rögzítsenek.
A magyar álláspont az volt, hogy a kérdéskör alapvető általános követelményeit közösségi szinten érdemes meghatározni, de a részleteket a tagországok önmaguk alakíthatnák ki sajátosságaik figyelembe vételével - derült ki a delegációvezető nyilatkozatából. Magyarország ezzel kapcsolatban kérte azt is, hogy a közigazgatási eljárás bizonyítékrendszerét kölcsönösen ismerje el az európai struktúra - tette hozzá. Leszögezte: Magyarország támogatja a szabályozást, mert egészségtelenül magas a baleseti statisztikája, és mert tranzitország, ahol sok a külföldi autós, akik gyakran büntetlenül megússzák a szabálysértést.
Csepi Lajos emlékeztetett arra: az EU deklarálta azt a célt, hogy a közúti halálesetek számát 2010-re felére kell csökkenteni az évtized eleji szintről. Magyarország 20 százalékos nemzeti csökkentést vállalt, de ennek teljesítésében igazából csak ez év elejétől érzékelhető látványos javulás.
A további napirendi pontok közül kiemelte még a szakállamtitkár azt a javaslatot, hogy a légiközlekedést is vonják be az üvegházhatást okozó gázok kibocsátási egységeinek kereskedelmi rendszerébe. A tagállamok egyetértettek ennek szükségességében, de a végrehajtás kereteit még várhatóan hosszú vita keretében fogják tisztázni.
Ezzel kapcsolatban többen felvetették azt is, hogy ha Európa szigorú rendszerbe kényszeríti magát, azzal versenyhátrányba kerülhet az unión kívüli légi fuvarozókkal szemben, akiket nem terhelnek a gázkibocsátás pótlólagos költségei. Emiatt a miniszterek szükségesnek tartják, hogy az unió folytasson tárgyalásokat a témáról nemzetközi partnereivel.