Ahogy a dongó repül

Ütközés elkerülését segítő robottal ellátott autók a Nissan-tól

A CEATEC Japan 2008 nevű kiállításon bemutatásra kerülő meglepő projektben a dongó méhek adták meg a stratégiai kiinduló gondolatot a Nissan Motor Co. Jövőbemutató Műszaki Központja mérnökeinek ahhoz, hogy miképpen építsék meg az ütközést elkerülő rendszerek következő generációját.

2008.10.09 12:00ma.hu

Japán neves felsőoktatási intézményének, a Tokiói Egyetemnek a Fejlett Tudományos és Technológiai Központjával együttműködésben a Nissan megépítette a BR23C típusú bio-utánzatú autórobot-irányító rendszert, egy robotizált miniautót, melyet a méhek tulajdonságaival ruháztak fel, azzal a végső céllal, hogy egy olyan rendszer kialakítását segítse elő, amely az összes ütközést kiküszöböli. Kazuhhiro Doi, technológiai PR- és kutatás-fejlesztési márkaigazgató meghatározása szerint a BR23C robotizált autó a Nissan négyszintű biztonsági rendszerének („védőburkának”) további kiterjesztését jelenti, s ezen belül is a legbelső szintet erősíti, és ezáltal teljesebbé teszi a cég termékeinek ütközés-elkerülési kapacitását.

“Repülés közben minden méh kialakítja a maga ovális alakú személyes terét, amely valójában nagyon hasonlít a mi ’ biztonsági védőburkunkhoz’.” – mondja Doi. Ennél még sokkal fontosabb a szerepe a méh összetett szemeinek, amelyek minden irányban több mint 300 fokos látószögben képesek látni, ami lehetővé teszi a dongóméh számára, hogy saját személyes terében zavartalanul repkedjen.

Az összetett szem funkciójának lemásolásához a mérnökök a lézeres távmérő ötletéhez nyúltak. A lézeres távmérő a BR23C előtt 180 fokos látótérben 2 méteres távon belül azonosítja az akadályokat, kiszámítja a távolságukat, és jelet küld a fedélzeti mikroprocesszornak, amely azonnal az ütközés elkerülésére irányuló műveletté alakul át.


“A másodperc tört része alatt megtörténik az akadály észlelése, majd az autó-robot a méh mozgásait utánozva, azonnal irányt változtat a kerekeinek az ütközés elkerüléséhez szükséges mértékű elfordításával.” Bármely jelenlegi rendszertől eltérő módon, ez az elkerülő manőver teljesen ösztönszerű módon zajlik le. „Ha ez nem így lenne, az autó-robot nem tudna elég gyorsan reagálni ahhoz, hogy elkerülje az akadályokat” – magyarázza Toshiyuki Andoh, a Mobilitás Laboratórium és az autó-robot projekt vezetője.

“Ösztönszerű módon és azonnal kell reagálnia, mivel ez a technológia a Biztonsági Védőburok leginkább sérülékeny és legbelső rétegének felel meg, egy olyan rétegnek, amelyen belül az ütközést jelenleg elkerülhetetlennek tekintik. Az egész folyamatnak azt kell tükröznie, amit egy méh tesz annak érdekében, hogy kikerüljön más méheket. E folyamatnak egy szempillantás alatt kell lezajlania. Azonban a méhektől eltérő módon, az eltérés nem irányulhat felfelé vagy lefelé, vagy átlósan, csak kétdimenziós lehet, és csak a kerekek elfordíthatóságának irányában.” “Ilyen módon a méhek számára a többi méh kikerülésére rendelkezésre álló végtelen lehetőség helyett itt csak a forgó mozgást és gyorsítást, valamint a lassítást alkalmaztuk az autó-robot rendelkezésre álló lehetőségként.” – tette hozzá Andoh.


A BR23C lítium-polimér akkumulátorokat alkalmaz, amelyek könnyebbek és nagyobb az energia-sűrűségük, ami azt jelenti, hogy hosszabb az élettartamuk, mint a lítium-ion változaté. Andoh szerint az ösztönszerű intelligens reakció a fontos, nem az adatok feldolgozására, még kevésbé tárolására való képesség. “Ennek a szerkezetnek másodpercenként mindössze néhány bemenő jelet kell feldolgoznia, és azokra reagálnia. Nincs szükség arra, hogy ezeket megőrizze, és a korábbi manőverek adataira alapuló intuitív logikával reagáljon, így folyamatosan csak néhány tucat kilobyte-nyi memóriát használ. Lehet, hogy meglepő, de itt nem beszélünk gigabyte, vagy éppen megabyte nagyságú memóriákról.”

Ez az első lépés az azonnali kikerülést szolgáló technológia kifejlesztéséhez, amely a Nissan becslése alapján tíz éven belül bevonulhat a sorozatgyártású autókba. További másik alkalmazási lehetőséget jelenthet az egység egybeépítése a GPS műholdas navigációs rendszerrel, hogy az úton lévő akadályok elkerülésével vezesse el az autóst a megadott végcélhoz.

A Nissan és a Tokiói Egyetem közös kutatásának csak a kezdeti lépése a bio-utánzatú autó-robot, de ez a méhek érzékelési rendszere által inspirált technológia a következő nagy lépés az olyan technológiák kidolgozásában, amelyek egy napon elvezetnek az ütközések nélküli jövőbe.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.