Változnak az igények
Kisautókra nagyobb a kereslet, a GM-nek gyorsan kell váltania
Nem tud elég takarékos kisautót gyártani a vezető amerikai autógyár, a General Motors, pedig a magas benzinárak miatt és a borús gazdasági kilátások közepette az amerikaiak egyre inkább a kisebb kocsik iránt érdeklődnek, írta a The Wall Street Journal hétfőn.
2008.10.07 09:28MTIA GM annak ellenére nem tudja kielégíteni a megnövekedett igényeket, hogy nyáron bevezette a harmadik műszakot az Ohió állambeli Lordstownban működő üzemében, ahol a nagy keresletnek örvendő Chevrolet Cobaltot előállítják.
A Cobalt persze csak amerikai mércével mérve tartozik a kisautó kategóriába: 2,2 és 2,4 literes benzines, illetve 2 literes turbómotorral szerelik, amelyek teljesítménye 148, 171, illetve 260 lóerő. Mint Chris Lee, a GM szóvivője közölte, a kereslet kielégítésére a lordstowni üzemben az év végéig szombatonként is két műszakban folyik majd a termelés.
A szűkülő amerikai autópiacon a GM eladásai idén 18 százalékkal csökkentek, miközben a Cobalt forgalma 6 százalékkal erősödött.

A Wardsauto adatai szerint a kereskedésekben kevesebb mint 8 hétre elegendő készlet van Cobaltból, valamint Honda Civicből és Toyota Corollából, ez utóbbi két japán autó is a legkelendőbb modellek közé tartozik. A készletezési norma 10 hét. Ugyancsak erősödik a Ford Focus piaci helyzete, szeptemberben 5 százalékkal bővült a kereslet.
Mint a The Wall Street Journal megjegyezte, a GM és riválisai versenyt futnak azért, hogy a korábban fő profilba tartozó városi teherautók és terepjárók termeléséről minél gyorsabban átálljanak a kisjárművekre. Az amerikai autógyártók korábban nem igyekeztek és nem is tudtak jelentős profitot elérni az úgynevezett kompakt járműkategóriában, mivel ezt a szektort viszonylag magas munkaerőköltség-arány jellemzi és a japán gyártók olcsóbb kocsikat tudtak piacra dobni.
A GM jelezte, hogy 2010-ig négy kisteherautó-üzemét bezárja és ugyanabban az évben egy új kisautógyárat nyit Michiganben.