Benzinkút helyett konnektor?
Jön a Volvo ReCharge Concept, a konnektorba csatlakoztatható hibrid
A Volvo ReCharge Concept olyan konnektorba csatlakoztatható hibrid, melynek minden kerekét elektromos motor hajtja, akkumulátorait pedig a háztartásokban szokványos konnektorból lehet naponta újratölteni. A feltöltött akkumulátorok segítségével a tulajdonos 100 km-t autózhat elektromos energiával. Amennyiben szükséges, a kocsi négyhengeres belsőégésű motorja is beindul, és menet közben feltölti az akkumulátorokat.
2008.10.06 09:20ma.hu„Jövőbeni termékpalettánk bizonyos részét elektromos járművek fogják kitenni. ReCharge Concept tanulmányautónk elektromos energiával elérhető hatótávolsága kiváló, miközben belső égésű motorja menet közben tölti fel az akkumulátorokat. Aki naponta 100 km-nél kevesebbet autózik, csak ritkán, vagy soha többé nem fog benzinkútra járni.” – mondta Magnus Jonsson, a Volvo Cars kutató és fejlesztő részlegének senior alelnöke.
A kiváló hatótávolságnak köszönhetően a Volvo ReCharge Concept nagymértékben kíméli tulajdonosa pénztárcáját. Kizárólag az elektromos hajtást használva az üzemeltetési költségek 80 százalékkal alacsonyabbak egy azonos méretű benzines autóhoz képest. Amennyiben a megtett út nagyobb az akkumulátorok hatótávolságánál, és szükségessé válik a belső égésű motor használata, úgy a fogyasztás 0 és 5,5 liter/100 km között változhat, függően az üzemanyagtól, és attól, hogy mennyi ideig jár a motor.
„Előnyeit teljes mértékben kihasználva, a konnektorba csatlakoztatható hibrid szén-dioxid kibocsátása 66 százalékkal alacsonyabb, mint a ma használatos hibrid autóké. Ráadásul, ha a villanyáram CO2-kímélő forrásból származik – biogáz, víz vagy nukleáris energia – ez az érték tovább javul” – világította meg az összefüggéseket Magnus Jonsson.

A belsőégésű motortól nincs közvetlen erőátvitel a kerekekhez. A Volvo ReCharge Concept ugyanis ún. soros hibrid, melyben egymással interaktív módon kapcsolatban álló rendszerek dolgoznak: A lítium-ion-polimer akkumulátorokból alkotott akkumulátor csomag a csomagtartó padlója alatt helyezkedik el. Ezeknek az akkumulátoroknak az élettartama hosszabb, mint az autóé.
Az individuális összkerékhajtást kerekenként egy-egy motorral érik el. A négyhengeres belsőégésű motor generátort hajt, melynek energiája a kerekek villanymotorjait hajtja, amennyiben az akkumulátoroknak töltésre van szüksége. Ez a motor négyhengeres, 1.6 literes dízel, vagy szintén négyhengeres, FlexiFuel lehet.
A Volvo ReCharge Concept elvileg nem más, mint egy akkumulátoros villanyautó, melyet egy hatékony generátor, azaz külső tápegység tölt fel, ha lecsökken az akkumulátor feszültsége. A generátort úgy tervezték, hogy minden kerék villanymotorjához szállítson energiát. Mivel a belsőégésű motor csak ezt a generátort hajtja, az égési folyamatot üzemanyag-fogyasztás és CO2-kibocsátás szempontjából tökéletesen lehet optimalizálni.
A belsőégésű motorból és generátorból álló külső tápegység olyan erős, hogy egy családi ház áramellátására is képes. Kis változtatásokkal a kocsi tulajdonosa áramkimaradás esetén akár házi áramforrásként is használhatná. A belsőégésű motor automatikusan elindul, amennyiben az akkumulátor energiájának 70 százalékát felhasználták. A vezető azonban manuálisan is beindíthatja a műszerfalon elhelyezett gomb segítségével.

„A konnektorba csatlakoztatható hibridünk és a mai hibridek között lényeges különbség van. A mai hibridek a villanymotort csak arra használják, hogy rövid ideig segítsék vele a belső égésű motort. A mi megoldásunk lehetővé teszi a tulajdonosnak, hogy 100 százalékig villamos energiát használjon, miközben biztonságban érezheti magát, hiszen a belső égésű motornak köszönhetően van egy fedélzeti biztonsági áramfejlesztője is” – magyarázta Ichiro Sugioka, a Volvo ReCharge Concept projektmenedzsere. „Ráadásul a konnektorba csatlakoztatható C30 modell megtartotta sportos tulajdonságait. 9 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/órára, és a csúcssebessége közel 160 km/óra".
A Volvo ReCharge Concept központi elektromos egységeit – a generátort és a négy kerékmotort – egy angol specialistával, a PML Flightlink-kel szoros együttműködésben fejlesztették ki.
Kerekenként egy elektromos motorral a súlyelosztás és a teljesítményelosztás is optimális, sőt, erőátviteli veszteségek sincsenek. Váltókarra sincs szükség, hiszen az autónak nincs sebességváltója.
Környezetvédelmi előnyeinek további optimalizálása érdekében a Volvo ReCharge Concept jó hatásfokú Michelin gumikon gurul. Ezeket úgy tervezték, hogy megfelelő helyet biztosítsanak a kerékben elhelyezett motorok számára.
A Volvo ReCharge Concept leginkább azok igényeit elégíti ki, akik naponta rövid távolságokat tesznek meg. Azok például, akik otthonuk és munkahelyük között kevesebb, mint 100 kilométert autóznak, a teljes távot elektromos energiával tehetik meg.
Még azok is jelentős környezetvédelmi előnyre tehetnek szert, akik az akkumulátorok hatótávolságánál többet autóznak. Egy 150 kilométeres út során, melyet teljesen feltöltött akkumulátorral kezdenek meg, mindössze 2,8 liter üzemanyagot használnak fel, mely 1,9 literes átlagfogyasztásnak felel meg 100 kilométeren.
„Az autó tulajdonosának egyetlen feltételt kell teljesítenie: legyen egy szokványos konnektora otthonában vagy munkahelyén, a kocsitól kis távolságra. Egy teljes töltés három órát vesz igénybe. Azonban már egy órányi gyorstöltéssel is közel 50 kilométeres hatótávolság tehető meg” – mondta Magnus Jonsson.
Kapcsolódó írások:
- Hoppá: benzines-elektromos hibrid a Hyundaitól
- Egyre kedveltebb a Volvo S80-as D5 AWD modellje
- Képek: A hibridek új generációja
- A Volvo XC60 jó választás az allergiában szenvedők számára is
- Képek: Új Volvo XC 60, az eddigi legbiztonságosabb és leglátványosabb Volvo
- A Honda betekintést enged a hibridek jövőjébe
- Hibrid autókat vásárol a zöld tárca
- Már itt vannak az új Volvo Ocean Race modellek