Meddig késik?
Szlovákiában halasztódik az elektronikus autópályadíj-rendszer kiépítése
Várhatóan újabb egy évet késik Szlovákiában az elektronikus autópályadíj-rendszer. Legutóbb január elejére tervezték a bevezetését.
2008.09.26 18:00MTIA szlovák kormányfő a halasztást azzal indokolta, hogy a közbeszerzési törvényt meg kell változtatni, mivel a jelenlegi szabályozás szerint az elutasított pályázók túl könnyen nyújthatnak be panaszt, és ez lassítja a pályázati folyamatot.
Idén áprilistól összesen tíz felszólamlást nyújtottak be a bíróságokhoz, legutóbb az olasz Autostrade cég által vezetett Slovakpass konzorcium, a pályázatot elbíráló bizottság összetételével kapcsolatban.
A Slovakpass szerint a bizottság egyetlen tagja sem volt kellően képzett. A versenyben továbbra is a Sa Toll konzorcium az esélyes, a francia Sanef céggel az élen. A Sanef 26 milliárd koronáért (858 millió euró) építené ki az elektronikus rendszert. Eredetileg nyolc cég versenyzett Szlovákiában, az egyelőre csak a 3,5 tonnánál nagyobb teljes súlyú teherjárművek számára bevezetendő, elektronikus autópályadíj rendszer kiépítésének és működtetésének lehetőségéért.
Az ajánlati határidő tavaly november elején járt le. A győztest idén január közepén kellett volna kihirdetni ki, így annak kevesebb mint egy éve maradt volna a szlovák díjköteles pályaszakaszokon az elektronikus rendszer kiépítésére.
A nyertesnek a kiírás szerint legalább 12 évig működtetnie is kell az általa felépített rendszert. Korábban a teherautós elektronikus autópályadíj-rendszert már egyszer 2006. július 1-re is tervezték bevezetni.
A szlovák kormány 2013-tól a személyautók számára is bevezetné a megtett kilométer alapján számított autópályadíjat. A tervek szerint Szlovákiában 2400 kilométernyi út lesz fizetős a 3,5 tonnánál nagyobb össz-súlyú teherjárművek számára.
Egy kilométer 85 hallér (hozzávetőleg 2 eurócent) lenne. A 2000-2005-ös időszakban az autópályadíjakból származó bevételek az időszak elejéhez képest megháromszorozódtak a növekvő forgalom és az emelkedő matricadíjak miatt.
2004-ben 1,12 milliárd korona (30,19 millió euró), 2005-ben 1,6 milliárd korona autópályadíjat szedett be az autópálya-üzemeltető, 2006-ban - hozzávetőleg - 1,7 milliárd koronát.