Új kötelező: nekünk előnyösebb lesz?
Készül a kötelező biztosítási rendszer szabályozása
A kötelező gépjármű felelősség biztosítási időszaka a jövőben naptári év helyett a szerződéskötéstől számított egy évre szólna, és liberálisabb lenne a bónusz-malusz besorolás.
2008.09.12 09:07MTIA Népszabadság információja szerint a jogszabály-előkészítésbe bevonták a biztosítókat is. Az MTI értesülése szerint a felek titoktartást fogadtak és a PM nehezményezte a javaslat egyes elemeinek kiszivárogtatását.
Az MTI úgy értesült, hogy a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás 2010-től törvényerőre emelkedik, amit jelenleg egy 2004-es kormányrendelet szabályoz. Miután a szerződéskötés többnyire egybeesik a kocsi megvásárlásával, így ez a dátum lenne minden évben a biztosítás évfordulója. Ezt 30 nappal megelőzően lehetne a szerződést felmondani.
A biztosítók továbbra is ugyanúgy hirdetnének díjat, mint jelenleg, vagyis október utolsó napján tennék közzé a következő évi díjaikat, amelyek egy évig lennének hatályosak. A biztosítóknak volt olyan javaslatuk, hogy év közben is lehessen módosítani a díjakat, de az MTI értesülése szerint a PM javaslatából ez kimaradt. Így aki májusban köt majd szerződést, az az akkori díjat fizeti a következő év májusáig, függetlenül attól, hogy a biztosítója január 1-től díjat módosított.
A bónusz-malusz rendszerben a besorolás - tíz bónusz és négy malusz fokozat - változatlan maradna. A jelenlegi szabályok szerint, aki már rendelkezik gépjárművel, és újat vásárol, a második járművel az A00 - alap - besorolásba kerül. A már korábban elért bónusz besorolást akkor viheti át a következő járműre, ha az előzőre érdekmúlás miatt megszűnik a szerződés. (Tipikus érdekmúlás az eladás.)
A javaslat szerint a biztosító lehetőséget kapna arra, hogy a további járművek szerződéseire is, a már egyszer elért bónusz fokozatot alkalmazza. Maga a bónusz-malusz besorolás is rugalmasabb lesz, több döntési jogot kapnak a biztosítók, megtehetnék hogy azokat is feljebb sorolják egy bónusz fokozattal, akiknek 9 hónapnál kevesebb ideig volt biztosítása, és nem okozott balesetet. Jelenleg ehhez legalább 9 hónapos biztosítás kell.
A kgfb piac szereplői évek óta megosztottak az év végi váltással és a velejáró kampánnyal kapcsolatban. A nagyobb társaságok szeretnék megszüntetni a jelenlegi rendszert, amit a javaslat meg is tesz.
A kisebbek, valamint az alkuszok viszont úgy vélik - és ennek többször hangot is adtak - kampány hiányában sokan nem figyelnek arra, hogy van olcsóbb biztosítás is a piacon.
Európa több országában volt már példa a biztosítási időszak hasonló változtatására. A tapasztalat az, hogy 5-10 év kell ahhoz, hogy az év végi váltás helyett az év közbeni legyen a domináns.
A meglévő kocsiknál ugyanis továbbra is január 1. lesz a biztosítási évforduló, mindaddig, amíg nem változik meg a tulajdonosuk.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06