Venne ilyet?
Önműködő Google-autó - lassú, mégis gyorsan célhoz ér
Elkezdhetnek aggódni a nagy autógyártók, mert az amerikai keresőóriás elhozta a jövőt. Bumfordi külső, nyugdíjas tempó, mégis lenyomhatja a többi népautót - és gyártóikat.
2014.05.29 18:15Szilágyi Szabolcs - ma.hu
Közeleg a városi közlekedési forradalom - a Google bemutatta önműködő gépjárművét, azt a bájos (vagy más nézőpontból: esetlen) formájú kisautót, ami meg fogja változtatni az urbánus keretek közötti utazás mai formáját. Vagy legalábbis beindítja, katalizálja ezt a folyamatot. Hiszen még csak az út elején vagyunk; noha a Google önjáró autói évek óta róják Kalifornia aszfaltját, és mostanra elérkeztünk oda, hogy nagy biztonsággal akár városi forgalomba is lehet ereszteni őket, a legfontosabb kérdésekre még nincs válasz.
Például arra, hogy ki felel azért, ha mégis közlekedési baleset történik? A sofőr, aki nem vette át idejében az irányítást a mesterséges intelligenciától, vagy a Google, amiért algoritmusai nem készültek fel minden (de tényleg minden!) helyzetre? És egyáltalán: fel akarják-e adni az emberek a vezetés szabadságát a kényelem és a biztonság fokozásáért cserébe?
Ezekre a kérdésekre a most bemutatott kisautó sem hoz választ, de egyre inkább előtérbe tolja azok kikerülhetetlen feltevését. A kétajtós, kétüléses verdában nincs sofőrülés, mivel kormányt sem szerelt bele a keresőóriás. Ahogyan gáz- és fékpedált sem, mindent önműködően vezérelnek az autó digitális központjának algoritmusai, a kamerák, szenzorok és lidar által szolgáltatott beérkező inputok villámgyors elemzése alapján. Éppen ezért kezdetben csak mint alacsonysebességű jármű (Low-Speed Vehicle) közlekedhet az utakon, a helyi engedélyező szervezet (National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA) 25 mérföld per órában (40 kilométer per óra) limitálta végsebességét.
Mit tud még a kisautó? Vannak visszapillantó tükrei, kéziféke és akkumulátorai. Merthogy a 150 ezer dolláros masina elektromos működésű, nagyjából 150-160 kilométerenként töltőre kell csatlakoztatni. Igen, 150 ezer dollár - nagyjából ennyibe kerülne a most még csak prototípus formájában létező jármű.
A Google elképzelése szerint azonban nem is feltétlenül kell majd megvásárolni; a keresőóriásnál hisznek abban, hogy általa elterjedhet az autómegosztás (car-share) koncepciója. Vagyis egy autót többen használnának, dedikált tulajdonosa nem a benne utazók egyike, hanem egy harmadik fél (mint egy gépkocsi-kölcsönző) lehet. Mindez kevesebb közlekedési dugót eredményezhet, elégedettebb városlakókkal.
Alsó hangon legalább 10 év múlva...