Biztonságosabban közlekedünk?

Sebességi rekordokat döntöttek a szabálytalankodó autósok

Csökkenő számú halálos, illetve ittasan okozott balesetről tanúskodnak a legújabb közlekedési statisztikák. Az év elején elindított szigorítások, úgy tűnik, lassan célba érnek.

2008.08.13 12:11MTI/ ma.hu

A rendőrség - az országos rendőrfőkapitány, Bencze József ígérete szerint - azonban továbbra is fejleszt annak ellenére, hogy egyre kevesebb baleset, haláleset történik az utakon. 

Eközben újabb akciókról, kampányokról szóló felhívások születnek. Az alábbiakban az országos rendőrfőkapitány, Bencze József nyilatkozik. 

B. J. : A közlekedésbiztonság javítása érdekében nagyon sok dolog történt idén. Az objektív felelősség bevezetésén túl januárban indult egy szigorítás a pontrendszerben. Így a notóriusan szabálytalankodó sofőrök előbb elérhetik a jogosítvány elvételéhez szükséges pontszámot, mint korábban. Szintén év elején vezettük be az ittas vezetésnél a zéró toleranciát, tehát a rendőr már a helyszínen elveheti a jogosítványt. Ott van még az "Ittas Vezetés Elleni Charta", amelyet már több mint 200 ezren írtak alá. Ennek lényege, hogy az aláírók a környezetükben lévőkért is felelősséget vállalnak. De nem szabad elfelejteni az uniós, és a saját, magyar rendőrségi akciókat sem. 

- Milyen következtetéseket vontak le a megindított programok, illetve szigorítások nyomán? 

B.J.: A számok pozitív változást mutatnak. Tavalyhoz képest idén az első félévben a személyi sérüléses balesetek 6,64 százalékkal, míg a halálos kimenetelű balesetek közel 30 százalékkal csökkentek. Kimagasló eredmény, hogy az ittasan okozott balesetek igen jelentősen, mintegy 26 százalékkal visszaestek. De nem csak az a fontos, hogy kevesebb baleset történt, hanem az is, hogy az ittas vezetés miatt indított vétségi eljárások száma is lényegesen csökkent. Ebben az esetben a rendőr fogja el az ittas vezetőt, balesetre úgymond nincs is szükség a leleplezéshez. Ez szintén egy folyamat beindulását mutatja. 

- Az adatok valóban jó irányba mutatnak, de még mindig hallani súlyos balesetekről. Néhány hónapja például egy unokáját toló nagymamát ütöttek a zebrán... 

B.J.: Igen, ilyen esetek még mindig történnek. Fontos viszont azt is látni, hogy a baleseteknek nem mindig az autós az oka. A felelősök 62 százaléka személygépkocsi-, 9 százaléka tehergépkocsi-vezető, 8 százalék pedig kétkerekű jármű - tehát motorkerékpár, segédmotor-kerékpár. Viszont a balesetek okozói 8 százalékban maguk a gyalogosok: 750 körül van az olyan balesetek száma, amelyeket a gyalogosok okoztak. Körülbelül ugyanennyi a kerékpáros. A most bevezetett szigorítások leginkább azokra képesek hatni, akik amúgy is figyelnek a szabályokra, illetve nem tudatosan hágják át őket.

- Vannak "visszaesők"? 

B.J.: Igen, az idén legtöbbször megbírságolt természetes személyt tizenkétszer büntettük meg, ő összesen 600 ezer forintot fizethet. Emellett kétszer vagy annál többször büntettünk vagy szabtunk ki bírságot 1987 főnek, háromszor vagy annál többször pedig 287 főnek. 

- És még vezetnek? 

B.J.: Igen, az objektív felelősségnél történő felelősségre vonásnál, alapesetben ugye nem adunk büntetőpontot, viszont máig mintegy 3 milliárdnyi bírságot már sikerült "kiosztanunk". Ebből több, mint 600 milliót már be is fizettek. 

- Egyéb rekordok? 

B.J.: Van abból is bőven, s ezekben az esetekben nehéz a véletlen szabálytalankodást feltélelezni. Volt autó, amit 30-as táblánál 103-mal fotóztunk le. 40-es táblánál 132, 50-esnél pedig 148 kilométer/óra a csúcstartó. Autópályán egy osztrák állampolgár elérte a 243 kilométeres sebességet, de ellene szalysértési eljárásban kell eljárnunk. A magyar rekord is 243 volt. 

- A külföldiek megúszhatják?  

B.J.: Az objektív felelősséget igen, a felelősségre vonást teljes egészében azonban nem. Az unióban ugyanis szabálysértési jogsegély keretében utol tudjuk érni a szabálytalankodókat. Ugyanez vonatkozik a magyarokra is, ha külföldön szabálytalankodnak. 

- Mennyire jellemző, hogy az üzemben tartótól a valódi sofőr átvállalja a büntetést?

B.J.: Ez főként jogi személyeknél - azaz cégeknél - történt meg eddig. De ugye épp az a lényege az objektív felelősségnek, hogy többé ne lehessen megúszni a büntetést azzal, hogy valaki - a természetes személy - azt mondja, a családtagom vezetett. A most elmondott büntetések nagy része nem született volna meg az objektív felelősség nélkül, azaz a szabálytalankodók megúszták volna. Az "átvállalásnál" viszont gyakoribb, hogy valaki méltányosságot, mondjuk részletfizetési lehetőséget kér. Egyébként minden büntetést meg lehet úszni, ha a sofőr betartja a KRESZ szabályait. Akkor biztosan nem lesz bírság. 

- Az objektív felelősség miatt a Magyar Autóklub alkotmányossági kifogással élt...

B.J.: Ennek sorsáról nincs friss információm, amúgy az Alkotmánybíróság dönt majd róla. Szerintem viszont ez működő dolog. Meg kell nézni az autópályákat, meg kell nézni a közlekedést és a baleseti statisztikákat, mind ezt mutatják. Azt gondolom, hogy sokkal visszafogottabb mindenki az utakon.

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.