Egy üdvözítő kezdeményezés

A Mazda megkezdte nem élelmiszer alapú bioműanyagok fejlesztését

A "Mazda Bio-műanyag Projekt" egy olyan, ipari, akadémiai és kormányzati szereplők közötti együttműködés, amely 2013-ra az új bio műanyag gépkocsikban történő felhasználását tűzte ki céljául.

2008.07.21 09:00ma.hu

A Mazda Motor Corporation a „Mazda Bio műanyag Projekt” útnak indításáról szóló kutatási együttműködési megállapodást írt alá a Hiroshimai Egyetemmel. A projekt célja, hogy nem élelmiszer alapú cellulóz biomasszából bio műanyagot állítsanak elő, és azt 2013-ra az autógyártásban történő felhasználásra is alkalmassá tegyék. 

A fejlesztés alatt álló bio műanyag nem csökkenti az élelmiszer-forrásokat, hiszen az alapjául szolgáló cellulóz biomassza olyan, fogyasztásra nem alkalmas növényi alapanyagból készül, mint a növényi hulladék vagy faforgács. 

Ezen felül, mivel a cellulóz biomassza növényi alapú, és ezáltal karbon-semleges, a bio műanyag mérsékli függőségünket a Föld korlátozott fosszilis üzemanyag-készleteitől, és csökkenti a széndioxid-kibocsátást. A projekt célja, hogy kidolgozzanak egy rendkívül sokoldalú, a járművekben széles körűen alkalmazható polipropilén előállítására alkalmas gyártási folyamatot.
 
Ennek során a cellulóz biomasszát először etanollá alakítják át, majd megvizsgálják az etilén és propilén különböző keverékeinek tulajdonságait. A polipropilénnek megfelelően hőállónak, erősnek és tartósnak kell lennie ahhoz, hogy járművek lökhárítóiban, illetve műszerfalaiban alkalmazhassák azt. A projekt további célja, hogy a gyártási folyamatot környezetbaráttá és költséghatékonnyá tegyék. 

Seita Kanai, a Mazda Kutatás-fejlesztési tevékenységeiért felelős vezérigazgatója az alábbiakat nyilatkozta: „A nem élelmiszer alapú, fenntartható növényi forrásokból származó bio műanyag fejlesztése rendkívül ígéretes a globális felmelegedés elleni küzdelemben, és segíthet enyhíteni a globális élelmezéssel kapcsolatos aggályokat. A Mazda örömmel egyesíti erőit regionális partnereivel a különböző biomassza-technológiák kombinálására vonatkozó, kutatási-fejlesztési munkákban. Ezen együttműködés révén szeretnénk megerősíteni Hiroshima pozícióját, mint a biomassza-kutatás központja, egyben világszerte hasznosítható technológiákat kifejleszteni.”


A Mazda korábbi biomassza-kutatásainak eredményeként jött létre a világ első, fokozottan tűzálló, nagy szilárdságú bio műanyaga, illetve a világ első, száz százalékban növényi alapú üléshuzat-szövete. Ezzel a két bio műanyaggal találkozhatunk a Mazda Premacy Hydrogen RE Hybrid utasterében.
 
A Mazda hidrogén-üzemű forgótárcsás motorja által hajtott Premacy Hydrogen RE Hybrid a tervek szerint a 2008-as pénzügyi évtől kereskedelmi lízingforgalomba kerül Japánban. A Mazda 2005 óta dolgozik együtt a Hiroshimai Egyetem mérnökképző intézetének kutatási részlegével. Az együttműködés széles körű autóipari kutatási tevékenységei közé tartoznak a biomassza-technológiai kutatások is. 

A jövőben a Mazda szeretné kibővíteni kutatási együttműködéseit, és egy multidiszciplináris (több tudományt, szakterületet érintő) kutatási projekt formájában szorosabbra fűzni kapcsolatát a Hiroshimai Egyetemmel. A Japán Nemzeti Ipartudományi és Technológiai Intézet (AIST) a Hiroshimai Egyetemmel fennálló biomassza-kutatási együttműködése keretében ugyancsak részt vesz a bio műanyag fejlesztésében.
 
A Mazda 2007 márciusában jelentette be hosszú távú technológia-fejlesztési jövőképét, a „Fenntartható Zoom-Zoom”-ot. Ez a jövőkép meghatározza a Mazda előremutató biztonsági és környezetvédelmi technológiák iránti elkötelezettségét, ideértve a biomasszához kapcsolódó kutatásokat is, melyek végső célja a fenntartható társadalom és gazdaság mielőbbi megvalósítása.

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.