Hibrid és kapós
Japán belharc a hibrid autók körül
A jövő városi gépjárművének tartják a hibrid meghajtású - hagyományos üzemanyaggal és elektromos árammal egyaránt használható - gépkocsikat.
2008.07.16 09:38MTITípusai közül a Toyota Prius a legismertebb. A Honda 2009-ben már sorozatban gyártandó új kiskocsija viszont a Priusénál jóval alacsonyabb árával csábítgatja a majdani vevőket. A japán Toyota gyártja - Prius típusnévvel - a legnagyobb számban eladott hibrid-hajtású autót. Benzinmotorja nemcsak a kocsit, hanem annak akkumulátorát is tölti.
A sűrűn lakott területeken a Priust elektromos meghajtással érdemes vezetni, villanymotorjai tehát a beépített akkumulátorról nyerik az áramot. A telepek egyébként hálózati áramról is feltölthetők). Autópályán, vagy nehéz terepen azonban a Prius a benzines motorjával halad. Szinte minden valamire való autógyár készít már félig-meddig kísérleti célú kettős, azaz hibrid meghajtású autókat.
Ám ezek drágábbak, noha a környezetkímélőbb üzem és a kisebb benzinfogyasztás révén korszerűbbek, ráadásul cipelniük kell a második motor, meg az akkuja helyfoglaló terhét is.(Magyarországra csak külföldről lehet hibridet behozatni, a hazai márka-képviseletek listáin június elsején még egyetlen hibrid-autó sem szerepelt, a Magyar Járműimportőr Szövetség adatai szerint).
Az üzemanyag árának idei folyamatos rekord-döngetései azonban végre az amerikaiakat is ráébresztették arra, hogy takarékoskodniuk kell a benzinnel, pedig ott negyedannyit sem kérnek érte a kutaknál, mint Európában. Erre figyelt fel a legnagyobb japán gyártó, a Honda. Tavaly a környezetkímélő, FCX Clarity nevű hidrogén üzemanyagcellás kísérleti járművét mutatta be, idén pedig döntött egy új, benzines-elektromos hibrid kisautó nagy szériában megvalósítandó gyártásáról.
Takei Fukui gyártásigazgató egy május végén, a japán fővárosban megtartott sajtókonferencián jelentette be, hogy terveik szerint 2009 végén kezdik szállítani az új hibrid kiskocsit. A Honda Press közlése szerint szerint külsőleg hasonlítani fog a Clarity-re, ám a mai hibridek ötezer dolláros árával szemben csak kétezerbe fog kerülni. Jórészt annak köszönhetően, hogy eleinte a már használatos nikkel-fém akkumulátorokkal szállítják.
A megerősödő konkurenciát tapasztalva, a Toyota viszont hibridjeinél áttér a könnyebb és erősebb (s persze jóval drágább) lithium-ion akkuk használatára.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06