Repülni kell a munkagépeknek!
2500 méter magasan repülnek a dömperek - KÉPEK!
Kötélpályán szállítják a több tíz tonnás munkagépeket egy svájci vízierőmű építéséhez. Az Alpok sziklás hegyoldalin épülő mérnöki csodához ugyanis semmilyen út sem vezet.
2013.08.21 18:22ma.hu
Új vízierőművet terveztek a svájci Linthal városa feletti tavakra, a feladat azonban látszólag megoldhatatlan. A munkagépek képtelenek feljutni a sziklás hegyoldalra, ahová semmilyen út sem vezet, a helikopteres építkezés pedig óriási költségeket emésztett volna fel.
A megoldás végül a sífelvonókhoz hasonló két óriási kötélpálya lett, amelyek akár egy negyven tonnás munkagépet is képesek felemelni.
A hosszabb kötélpálya Linthal városból vezet fel az első megállóhoz, amely 1850 méter magasan fekszik. Innen a teherautók egy három kilométer hosszú alagúton keresztül jutnak el a Limmern-tóhoz. A másik kötélpálya ettől a tótól indul, és harminc tonnás teherautókat bír el. A munkagépek végül egészen 2500 méterig szállnak, a végállomás a második tó, a Muttsee – írja a bestmachinery.hu.

Felér egy kisebb Pakssal
A Linthal felett fekvő tavak már korábban is szolgáltattak energiát, ám a tervek szerint a 2015-re elkészülő új erőmű megnégyszerezi a megtermelt villamosenergia mennyiségét. A elkészülő erőmű teljesítménye a paksi atomerőművével vetekszik majd.
A vízierőmű a két tó közötti magasságkülönbséget használja ki. A lezúduló víz hajtja meg azokat a turbinákat, amelyek a villamos áramot termelik. Az éjszakai órákban pedig, amikor kevesebb áram fogy, és így olcsóbb az energia, a víz egy részét visszapumpálják a felső tóba. A beruházás a tervek szerint mintegy 400 milliárd forintba kerül majd.

Magyarországnak is kellene
Az ehhez hasonló szivattyús-tározós erőműre Magyarországnak is szüksége lenne, mert biztonságosabbá alakítja az áramellátást, és lehetővé teszi a megújuló energiák hasznosítását is. Idehaza a Zemplén hegységben, Recsken és a Pilisben is terveztek ilyen erőművet, ám ezekből mostanáig semmi sem valósult meg.