416 + kamat
Szegedi 2-es villamos: több százmilliós kötbér a csúszás miatt
A szegedi 2-es villamos pályájának és a hozzá kapcsolódó létesítményeknek a többször módosított határidő alapján 2010. szeptember 18-ra kellett volna elkészülniük.
2013.05.21 16:55MTI
Első fokú döntésében 416 millió forint kötbér és a kamatok megfizetésére kötelezte a szegedi 2-es villamos vonalának kivitelezőit a beruházás csúszása miatt a Szegedi Törvényszék kedden.
Döntésével a bíróság a vállalkozói szerződésben rögzített maximális, a teljes kivitelezési költség 20 százalékával megegyező nagyságú kötbért ítélt meg a szegedi önkormányzat számára.
A szegedi 2-es villamos pályájának és a hozzá kapcsolódó létesítményeknek a többször módosított határidő alapján 2010. szeptember 18-ra kellett volna elkészülniük, a forgalom azonban csak 2012. március 2-án indult el a vonalon.
Lakatos Péter bíró az ítélet indoklásában kifejtette, a törvényszéknek a Szegedi Ítélőtábla döntése alapján megismételt első fokú eljárásban azt kellett vizsgálnia, mikorra ért a beruházás olyan műszaki állapotba, hogy a létesítmény teljes egésze alkalmassá vált a rendeltetésszerű használatra. Bár 2011. augusztus 23-án sikeres üzempróbát tartottak, és a Szegedi Közlekedési Társaság valamennyi villamostípusa végighaladt a pályán, a kivitelező nem tudta biztosítani a szerződésben rögzített mérési jegyzőkönyveket, valamint a kiegészítő létesítmények - járdák, útburkolatok - kivitelezése ekkor még folyt. 2011. október 28-án próbaüzemet tartottak, akkor azonban a bíróság álláspontja szerint az önkormányzat már jogszerűtlenül tagadta meg a beruházás átvételét.
A bíróság elfogadta a cseh OHL ZS. a. s., a Középszolg Kft. és a Kelet-Út Kft. alkotta kivitelező konzorcium érvelését, hogy számos - a szerződéskötés időpontjában előre nem látható, elsősorban a közművek áthelyezésével kapcsolatos - probléma is akadályozta a munkavégzést. Az ítélet szerint a szerződésmódosításban rögzített határidőn túl azonban volt ötven olyan nap, amelyre a kivitelezők nem tudták kimenteni magukat, vagyis igazolni, hogy rajtuk kívül álló okok miatt nem tudtak dolgozni. Ezért az önkormányzatnak jár a napi tízmillió forintos kötbér, amelynek maximális mértéke a vállalkozási díj és a tartalékkeret összegének 20 százaléka lehet.
A 2-es villamosvonal 3040 méteres vágányrendszerének, felsővezetékeinek, valamint a kapcsolódó egyéb építmények kivitelezésére 2009. december 4-én kötött szerződést az önkormányzat a cseh OHL ZS. a. s. vezette konzorciummal 2,085 milliárd forintos nettó vállalkozási díjért.
Maklári Szabolcs, a Középszolg Kft. jogi képviselője közölte, az ügyfelével folytatott konzultáció után nyilatkoznak arról, nyújtanak-e be fellebbezést a döntés ellen.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06