A jövő a jelenben?
A Toyota i-REAL mobilitás koncepciója
Az i-Real mobilitás koncepció egy újabb lépés a Toyota zéró emissziós közlekedési víziójának megvalósítása felé. Az i-Real ugyan futurisztikusan néz ki, de a Toyota elképzelése szerint reális, hogy az ehhez hasonló személyes mobilitási eszközök hamarosan részei lesznek a jövőbeli nagyvárosi közlekedés látképének.
2008.06.30 09:09ma.huAz i-Real mobilitás koncepció jármű az előző generációs Toyota tanulmányokon, például a PM-en, az i-Uniton és az i-Swingen alapul. Ma az i-Real még nem alkalmas a sorozatgyártásra, de újabb lépést jelent a Toyota személyes mobilitást megvalósító járműveinek gyártása és kereskedelmi forgalmazása felé.
Az i-Real az emberi test méreteinek figyelembe vételével készült, melyben az üléshelyzet természetes interakciót tesz lehetővé a jármű és vezetője között. A vezető beül az i-Real „karosszékébe” és jobbra vagy balra dőlve kormányozza a járművet. Az i-Real mozgását az elektromos akkumulátorból származó energia biztosítja, amely az első két kereket forgatja.
A jármű hatótávolsága mintegy 30 kilométer, melynek megtétele után hagyományos háztartási elektromos hálózatról tölthető újra. Az i-Real a kétféle hajtási üzemmód transzformációjának mérnöki remekműve: városban a jármű lassan, 6 km/órás sebességgel halad, ám azon kívül akár 30 km/órás tempóval is mozoghat. A kis sebességű városi üzemmódban az i-Real egyenesebb “testtartásban”, rövidebb tengelytávval közlekedik.
Ennek köszönhetően az i-Real könnyen helyt áll a gyalogos forgalomban is, hiszen a vezető látómezeje a többi gyalogoséval azonos szinten van. Az i-Real szenzorokkal figyeli a közvetlen környezetében lévő gyalogosokat és tárgyakat, szükség esetén pedig hanggal és vizuálisan is figyelmezteti a vezetőt, valamint a többi közlekedő figyelmét is felhívja saját jelenlétére.
A nagy sebességű haladáshoz az i-Real “laposabb lesz”, hátsó kerekét hátrébb tolja, vagyis a nagyobb stabilitás érdekében csökkenti tömegközéppontjának magasságát.
