Metrókocsik - KRONOLÓGIA

Az Alstom-szerződés

Megszerezte a végleges típusengedélyt a francia Alstom cég a 4-es metróvonalra szánt, Metropolis típusú szerelvényeire a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH).

2013.02.19 16:02MTI

2006. május 19. - A francia Alstom Transport és a Ganz-Transelektro Rt. alkotta Budapest Metropolis Konzorcium nyerte a BKV Zrt. pályázatát a budapesti 2-es és az épülő 4-es metróvonal új szerelvényeinek tervezésére, gyártására és szállítására. A szerződést május 31-én írták alá a győztes konzorciummal, ennek értelmében az Alstom a 2-es vonalra 22 szerelvényt gyárt 150 millió euróért, a 4-esre 15 automata szerelvényt 114 millió euróért, opcióként szerepelt további 7 szerelvény szállítása a 4-es metróhoz.
   
2009. február 9. - Budapesten bemutatták a 2-es metróvonalra szánt Metropolis típusú új metrókocsikat. (A 22 szerelvényt 2008 májusától kellett volna leszállítani, azonban ez a típusengedély késedelmes beszerzése miatt csúszott.) A típusvizsgálati tesztek áprilisban kezdődtek.
   
2010. június 3. - A Fővárosi Közgyűlés úgy döntött: ha az Alstom július végéig nem szerzi be a 2-es és a 4-es metróvonalra megrendelt új metrókocsik engedélyeit, a főváros felbontja a 65 milliárd forintos szerződést.
   
2010. július 30. - Nem kapta meg a végleges típusengedélyt az NKH-tól az Alstom 2-es metróvonalra szánt Metropolis szerelvénye. A hatóság szerint nem bizonyosodott be, hogy a fékrendszer megfelel a jogszabályban előírtaknak, illetve hogy az előírt biztonsági szintet képviseli. (Az Alstom arra hivatkozva, hogy a fékrendszer Európában széles körben alkalmazott, mentesítést kért a magyarországi szabályozás alól, amit a hatóság nem adott meg. A BKV a gyártónak már átutalt ötven százalék előleget, a francia cég a végleges típusengedély nélkül, saját felelősségére gyártotta le mind a 22 szerelvényt.)
   
2010. október 18. - Az NKH másodfokon, jogerősen is elutasította a Metropolis szerelvények végleges típusengedélyének kiadását, a BKV két nappal később felmondta a 2-es és 4-es metró szerelvényeire kötött szerződését az Alstommal. A BKV álláspontja szerint a francia vállalat nem tett meg minden tőle elvárhatót a szerződés teljesítése érdekében, ezért lehívta az 50 százalékos előleg kifizetésére és a jó teljesítésre vonatkozó bankgaranciákat, valamint bejelentette kötbérigényét.
   
2010. december 21. - A nanterre-i francia bíróság elsőfokú, nem jogerős határozata helybenhagyta az Alstom kérelmét és megtiltotta a BKV-nak a bankgaranciák lehívását. Az Alstom álláspontja szerint a BKV jogtalanul mondta fel a szerződést, így a bankgaranciák lehívása sem lehet jogszerű. 2011. június 10-én a másodfokon eljáró versailles-i bíróság hatályon kívül helyezte az első fokú határozat minden rendelkezését és jogerősen úgy döntött, hogy a BKV lehívhatja a bankgaranciát.
   
2011. május 20. - Tarlós István budapesti főpolgármester bejelentette: megkezdték 43 darab, 40 évnél idősebb metrókocsi kivonását a 2-es és 3-as vonalról, mert azok balesetveszélyt jelentenek.
   

 2011. július 14. - A Fővárosi Közgyűlés jóváhagyta a 2-es és 4-es metróvonalra szállítandó szerelvények gyártásáról az Alstommal kötött szerződés módosítását. A megállapodásból kikerült az a klauzula, amely vis maiornak minősíti, ha az Alstom nem tudja megszerezni a végleges típusengedélyt. Az Alstom kötelezettséget vállalt arra, hogy a hatálybalépéstől számított 300 napon belül megszerzi a 2-es vonalra szánt szerelvények típusengedélyét, s az első szerelvényeket 330 napon belül leszállítja. A 4-es metró szerelvényeire 548 napon belül kell megszerezni az engedélyt és 750 napon belül kell az első szerelvényt leszállítani. A szerződés módosítását július 20-án írta alá Tarlós István főpolgármester és Patrick Kron, az Alstom elnök-vezérigazgatója Budapesten. Augusztus 15-én a hivatalos értesítéssel újra hatályba lépett a BKV és az Alstom közötti 2006-os szerződés.
   
2011. november 11. - Az Alstom a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól az átalakítások és a tesztek után megkapta a 2-es metróvonalra szánt új szerelvények fékrendszerére vonatkozó mentességet a magyar jogszabályok alól.
   
2012. március 24. - Az Alstom Metropolis szerelvénye teljesítette az NKH által előírt négyezer kilométeres ún. tartampróbát (próbafutást).
   
2012. június 1. - Az NKH megadta a végleges típusengedélyt az Alstom 2-es metróvonalra készült, Metropolis típusú szerelvényeire. A cég - a hatóság által előírtaknak megfelelően - módosításokat hajtott végre a szerelvények fékrendszerén, valamint növelte az üzemi fék rendelkezésre állását áramszünet esetére.
   
2012. július 10. - Az Alstom Transport ünnepélyes keretek között átadta az első Metropolis típusú szerelvényét Budapestnek.
   
2012. szeptember 7. - Budapesten a 2-es metróvonalon forgalomba állt az Alstom első metrószerelvénye. 2013 februárjában a Budapesti Közlekedési Központ, a BKV és az Alstom közös nyilatkozatban úgy tájékoztatott: az új szerelvényekben egy szoftverkomponens hibásan működik, ezt frissíteni kell, de a szoftverhiba nem veszélyezteti az utas- és forgalombiztonságot, nincs köze a fékrendszert vezénylő szoftverhez.
   
2012. november 30. - Az Alstom-szerelvénnyel is kipróbálták a 4-es metró pályáját a Kelenföldi pályaudvar és a Móricz Zsigmond körtér közötti szakaszon.
   
2013. február 19. - Megszerezte a végleges típusengedélyt az Alstom a 4-es metróvonalra szánt, Metropolis típusú szerelvényeire a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól. Az Alstom két prototípus szerelvényt már legyártott, a 4-es vonalra összesen 15 szerelvényt készít.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.