Az olaj ár emelkedésének hatásai
Az üzemanyag drágulása miatt egyre nagyobb tömegek váltanak át tömegközlekedésre
Tóth József, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) elnöke kedden Budapesten sajtótájékoztatón azt mondta: az Európai Ásványolaj Szövetség (EUROPIA) és az Európai Bizottság kampányt indít a feleslegesen felhasznált üzemanyag megtakarításért.
2008.05.28 07:01MTIAz amerikaiak többsége szerint a korábban elképzelhetetlenül magasnak tartott, gallononként ötdolláros (204 forint/literes) szintet már a nyár végére eléri a benzinár, a The Washington Post kedden arról írt, hogy az üzemanyag drágulása miatt egyre nagyobb tömegek váltanak át tömegközlekedésre.
Lee Schipper, a Kaliforniai Egyetem kutatója szerint azonban emögött nem a környezetvédelmi szemlélet térnyerése, hanem az energiaárak növekedése áll. Ha az energia ismét olcsóbb lesz, mint ahogy ez történt az 1970-es évekbeli energiaválság elmúltával, az amerikaiak ismét szeretni fogják nagy fogyasztású terepjáróikat, ugyanolyan gyorsan visszaszoknak majd azok vásárlására, ahogy most előtérbe kerülnek a kisebb, takarékos kocsik - tette hozzá a szakértő.
Nicolas Sarkozy francia elnök kedden megfontolásra javasolta, hogy az EU szintjén csökkentsék az üzemanyagok áfáját. Az Európai Bizottság illetékes szóvivője azzal reagált a francia elnök javaslatára, hogy "ez bizonyára nem a legjobb válasz az emelkedő árakra", az ilyen áfacsökkentéshez az EU mind a 27 tagországának egyetértése szükséges.
Az EU pénzügyminiszterei még 2005-ben eldöntötték, hogy pusztán emelkedő árak miatt nem szabad csökkenteni az üzemanyagok áfáját, és álláspontjukat azóta többször megerősítették. A magas franciaországi benzinárak csökkentését a leghangosabban a halászok követelik, két hete kikötői blokádokat állítanak fel, hogy a kormányzat lépjen az ügyben.
Tóth József, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) elnöke kedden Budapesten sajtótájékoztatón azt mondta: az Európai Ásványolaj Szövetség (EUROPIA) és az Európai Bizottság kampányt indít a feleslegesen felhasznált üzemanyag megtakarításért. A kampányban 29 ország - a 27 uniós közül 26, mivel Málta nem vesz részt, továbbá Norvégia, Svájc és Horvátország - 45.000 töltőállomása lesz jelen. Az EUROPIA 17 kőolajipari cég szakmai szövetsége.
A kampányban mind a 17 vállalat részt vesz, a hozzájuk csatlakozókkal együtt pedig összesen mintegy 40 cég. Magyar részről a kampányban az Agip, a Mabanaft, a Mol, az OMV, a Shell és a Tesco szerepel majd. Az autósoknak tanácsokat adnak annak érdekében, hogy kevesebb üzemanyagot használjanak fel. A minimum két hetes kampány legfontosabb eleme, hogy a
kutaknál tankolók szórólapot kapnak a takarékossági javaslatokról. A magyar piacon a legnagyobb, 355 töltőállomásból álló kúthálózattal rendelkező Mol Nyrt. például mintegy 260 ezer szórólapot és más marketing eszközt nyomtatott ki a kampányra, 3 millió forint értékben.