Ízelítő a jövő GM motorjaiból és váltóműveiből
Fókuszban az alternatív energiaforrások felhasználása
A General Motors (GM) Powertrain Europe média programjának résztvevői válasz kaphattak a jövő járműveinek meghajtásához kapcsolódó kérdéseikre. A GM Powertrain szervezet részeként a GM Powertrain Europe kisméretű dízelmotorokat, dízel vezérlőrendszereket és további kis benzines erőforrásokat, valamint kézi váltókat gyárt.
2008.05.28 08:00ma.hu„Számunkra elsődleges stratégiai fontosságúak az üzemanyag-hatékonyság javítására és a széndioxid-kibocsátás csökkentésére irányuló tevékenységek. Nagy hangsúlyt fektetünk az alternatív energiahordozók használatára." - mondta Mike Arcamone, a GM Powertrain Europe alelnöke.
Az összes földrészen jelen lévő GM Powertrain 17 országban piacvezető szerepet tölt be a motor- és váltógyártás területén. Több mint 48 000 alkalmazott fejleszti és szereli össze az átlagosan 33 000 váltót és 37 000 motort. Az GM márkái mellett további gyártók is ügyfeleik közé tartoznak.
A GM 20 éve dolgozik azon, hogy zárt szabályozási körrel kontrollálja a dízelmotorok égési folyamatát. A motor belsejében zajló folyamatok optimalizálása eredményeképpen megtakarították a drága utókezelő rendszereket. A zárthurkú égésrendszer fontos áttörés e téren: az égéstérben levő érzékelő valós időben méri a nyomásviszonyokat, és ezeket a mérési eredményeket használja fel a vezérlőegység a befecskendezéshez. A rendszer 2009-ben kerül piacra a 184 kilowatt/250 lóerő csúcsteljesítményű és 550 newtonméter forgatónyomatékú, V6 elrendezésű dízelmotorban. Ezt az eljárást nem csak a V6-os motorban alkalmazzák, a GM Powertrain Europe a dízelek új generációján dolgozik, amelyek azonos elven működnek és figyelemreméltóan hatékonyak.
Az Opel Vectra 2,2 literes közvetlen-befecskendezéses ECOTEC motorjának 2003-as bemutatásával a GM elsők között dobta piacra ezt a technikai megoldást. A következő fontos lépés az volt, amikor az Opel GT-ben ezt a rendszert vezérműtengely-időzítéssel és turbófeltöltéssel ötvözték, így kétliteres ECOTEC motorja figyelemreméltó 194 kilowatt/264 lóerő csúcsteljesítmény leadására képes. A GM remek lehetőséget lát ebben a technikában a motortérfogat csökkentésére a vezethetőség és dinamizmus elvesztése nélkül, ráadásul jóval alacsonyabb fogyasztás mellett.

Több sebességfokozat, szélesebb áttételtartomány, kisebb súrlódási veszteség: ezek a fejlesztési célkitűzések a kézi- és az automataváltók esetében. Így az autókat nagyobb élmény lesz vezetni. Mindezt kiválóan példázza az új összkerék hajtási rendszer, az XWD, amely most mutatkozik be a Saab 9-3 sorozatban. Az intelligens, integrált rendszer különösen gyorsan reagál, bőséges visszajelzést és egyben megnyugtató biztonságot adva a vezetőnek. Az XWD nemcsak az első és hátsó tengely között osztja meg az erőt, hanem a két hátsó kerék között is. Kérésre a rendszer elektronikusan szabályozott, önzáró differenciálművel párosítható (eLSD); ez a differenciálzár hatásával egyező, elektronikusan-kontrollált többtárcsás tengelykapcsoló. Teljesen az XWD szabályzórendszerébe épül, normál körülmények között akár a nyomaték 40 százalékát a legerősebben tapadó kerékhez tudja juttatni (különleges esetekben ez az arány még nagyobb is lehet).
A GM hibrid rendszere lekapcsolja a motort, amikor az autó álló helyzetben van; amint a vezető leveszi a lábát a fékpedálról, a motor újraindul. Völgymenetben és fékezéskor az energiát visszatáplálja és az akkumulátorban tárolja. Amikor többletteljesítményre van szükség, például gyorsításkor, többletnyomaték áll rendelkezésre. A GM-nél a szíjhajtású generátor-önindítót (BAS) részesítik előnyben. Ez a megoldás költség hatékony és helytakarékos is, mert sok, a gyártási folyamatokban már alkalmazott alkatrészt lehet felhasználni hozzá. Leghatásosabban a városi forgalomban működik, ahol gyakori a fékezés és gyorsítás. Itt akár 10 százalékkal csökkenhet a fogyasztás.
A kettős üzemű hibrid szíve az elektronikus szabályzású fokozatmentes váltómű (EVT) és a két elektromos motor. Ezek egyenként 60 kilowatt teljesítményűek és 50 kilométer/óra sebességig gyorsítják a járművet. A kifinomult hibrid-optimalizáló rendszer felügyeli fékezéskor az energia-visszatáplálást. Az így nyert elektromos energiát a hátsó ülés alatt elhelyezett nikkel fém-hibrid akkumulátor tárolja. Az innovatív egység a két elektromos motorral együtt sem foglal több helyet egy hagyományos automataváltónál. A kettős hibridhajtás két- és négy kerék hajtású járműveken is alkalmazható. Segítségével a nagy szabadidő-terepjárók akár 50 százalékos üzemanyag-megtakarítást is elérhetnek városi forgalomban. Európában ezzel a megoldással először a Cadillac Escalade-ben találkozhatunk.

A Chevrolet Volt tanulmány nem hasonlít a korábbi elektromos autókra. Különleges E-Flex hajtásrendszere lítium-ion akkumulátorból és bio üzemanyaggal működő hatótáv növelőből áll. Teljes hálózati feltöltés után a Volt 64 kilométeres távot tud megtenni elektromos hajtással. Ez a legtöbb autósnak elegendő a mindennapos munkába járáshoz. Szinte teljesen mentes a károsanyag-kibocsátástól: széndioxid emissziója kisebb, mint 40 gramm/kilométer. Hosszabb utakon a Volt hatótáv növelő motorja termeli az elektromosságot, így a jármű 700 kilométer megtételére képes. Pillanatnyilag 700 mérnök dolgozik az autón, hogy mihamarabb szériaérett legyen. A sorozatgyártás időpontja azonban attól is függ, hogy mikor állnak rendelkezésre olyan fejlett lítium-ion akkumulátorok, amelyek megfelelnek biztonsági, tartóssági és teljesítménybeli elvárásainknak is. Jelenleg két megoldást tesztelnek a laboratóriumban és a Detroit melletti Milford Kísérleti Pályán .
A GM évtizedeken keresztül végzett kutatásokat az üzemanyagcella technológia területén. Ennek lényege, hogy az elektromosságot a járműben állítják elő hidrogén felhasználásával. A kísérletek eredménye a negyedik generációs technikával rendelkező HydroGen4, amely elődjéhez képest jelentős fejlődést mutat használhatóság, dinamizmus és tartósság szempontjából is. A prototípusból 100 darab készül majd. Mindegyiket ügyfelek kapják, hogy felmérhessék, hogyan fogadják az autósok a hidrogénhajtást. Ezek közül tízet Berlinben használnak majd, a Clean Energy Partnership (CEP) demonstrációs program keretében. A HydroGen4 üzemanyagcella-máglyája 440 cellából áll. Szinkronmotorja 73 kilowatt/100 lóerő teljesítményével körülbelül 12 másodperc alatt gyorsítja 100 kilométer/óra sebességre az autót, míg a csúcssebesség 160 kilométer/óra. Hatótávolsága 320 kilométer, ennek megtételéhez 4.2 kilogramm sűrített hidrogéngázra van szüksége.
A bioetanol a fosszilis tüzelőanyagok megújuló alternatívája. Előállítástól a felhasználásig a benzinhez képest akár 70 százalékos előnnyel bír széndioxid kibocsátás terén, az előállítástól függően. 15 százalék benzin hozzáadásával állítható elő az E85. Környezeti hatása vizsgálatakor döntő fontossággal bír a forrás és az előállítási technológia. Sok cég foglalkozik termeléssel, amelyhez többféle alapanyagot használnak, többek között mezőgazdasági- és közüzemi hulladékot.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06