Autós Nagykoalíció kisgyűlés
Sok baleset vezethető vissza műszaki hibára
Hazánkban a gépjárművek 20%-a közlekedik úgy, hogy vagy műszaki vizsgája, vagy kötelező biztosítása nincs, vagy egyik sem, illetve nemfizetés miatt a finanszírozó vonatta ki a forgalomból.
2012.08.28 18:37ma.huAz Autós Nagykoalíció (ANK) 2012. augusztus 28-án tartotta rendezvényét, melynek fő témája a gépjárművek műszaki állapota és a közlekedési balesetek összefüggésének elemzése európai és hazai kitekintéssel.
Bevezetőjében Knezsik István ANK-elnök elmondta, hogy – a legutóbbi tájékoztatón elhangzottak alapján – Németországban, egyezve az EU átlaggal, a közúti balesetek mintegy 8%-a vezethető vissza műszaki okra, miközben ugyanez a szám Magyarországon 1% alatt van. Felmerül a kérdés, hogy lehetséges-e, hogy a magyar gépjármű park műszaki állapota lehet-e ennyivel jobb, vagy egyáltalán jobb, mint a németé, vagy talán hazánkban ezt a tényezőt nem részesíti a balesetet vizsgáló hatóság – valamilyen okból – kellő figyelemben. „Mi az utóbbira gondolunk” - mondta az elnök.
A vitaindító előadásokban Deák János, az Autós Nagykoalíció szakértője EU kitekintéssel és konkrét példákkal, valamint dr. Melegh Gábor, az Igazságügyi Szakértői Kamara elnöke a hazai vonatkozások elemzésével foglalkozott részletesebben.
Becslések szerint az EU-ban az összes közúti baleseti halál körülbelül 6%-a, azaz évente 2000 haláleset és körülbelül 128.000 személyi sérüléses baleset (az összes ilyen baleset 8%-a) műszaki hibára vezethető vissza. 2010-ben összesen 35.000-en haltak meg, és 1.600.000-en sérültek meg az EU közútjain.
Az EU útjain közlekedő gépjárművek, a felmérések szerint, mintegy 10%-a nem felelne meg egy műszaki vizsgán. Ennél hazánkban sem jobb a helyzet, a közúti felmérések azt mutatják, hogy legalább a gépjárművek 20%-a közlekedik úgy, hogy vagy műszaki vizsgája, vagy kötelező biztosítása nincs, vagy egyik sem, illetve nemfizetés miatt a finanszírozó vonatta ki a forgalomból. Azoknak a gépjárműveknek a száma, amelyek műszaki okból nem felelnek meg a közúti közlekedés alap feltételeinek ennél magasabb, erre azonban egyelőre nincs pontos mérési adat. Aki viszont nyitott szemmel jár, rengeteg olyan járművel találkozik, amelynek nem működnek a lámpái, irányjelzője, nem beszélve a műszakilag alkalmatlan járművekről, amelyeknek pl. futóműve, kormányműve, fékrendszere nincs olyan műszaki állapotban, hogy a közlekedésben szabályosan részt vehetne.
Ahhoz, hogy a műszaki megfelelőség az utakon biztosítható legyen, szükséges lenne, hogy a gépjárműveket márkaszervizekben, vagy olyan szakszervizekben javíttassák a tulajdonosok, üzemeltetők, amelyek a munkájukért és a beépített alkatrészek minőségéért garanciát vállalnak, azaz részletes számlát adnak. Akinek ilyen számlája nincs és saját hibájából műszaki okra visszavezethető balesetet okoz, minden felelősséget vállalnia kell.