Eljátszotta minden előnyét
A dízelmotor maga mögött tudhatja legszebb napjait
A dízelautók takarékosnak és megbízhatónak számítanak, de az idő eljárt felettük...
2012.06.11 18:10ma.huCikkajánló
Olvassa el, mi az a hét ok, amiért a dízel-éra lecsengőben van >>>
Még egy évtizeddel ezelőtt is rajongtak az emberek a dízelmotorok erejéért, olyanok, mint Hans-Peter Kratz, a frankfurti taxiszövetség elnöke. Takarékosak, robusztusak és megbízhatók voltak. Ha egy olyan taxis, mint Kratz, aki a nagyvárosban 300.000 kilométert hajtotta a dízel kocsiját, még így is eladhatta jó pénzért Afrikába. Itt pedig még további 700.000-et futhatott – írta a Zeit. Valahol ezután esett szét. Nem azért, mert a motor adta meg magát, hanem mert a karosszéria tiszta rozsda lett.
„Ennek vége” – mondta Kratz,. „A dízel eljátszotta az előnyét.” A hesseni úgy látja, hogy a dízelautók, habár körülbelül csak 2000 euróval drágábbak, mint a benzinesek, egyre érzékenyebbek lesznek: 300.000 kilométert alig fut úgy a kocsi, hogy ne kellene nagyjavítást végezni rajta. Régen márpedig nem ez volt az alaphelyzet, ma viszont az érzékeny technika gyakran félúton cserbenhagyja a sofőrt.
Noha még ma is a Németországban forgalomba helyezett személygépkocsik majdnem fele (2011-ben 47,1%) dízel, ám az egykori előny már a múlté. „Dízellel megyünk, de ami az üzemeltetési költségeket illeti, az már fájdalmasan érint minket.”
Túl drága és túl érzékeny
Egyre több szakember hajlik afelé, hogy a kedvelt dízelek sikertörténete ezzel véget ért. Ezt informális beszélgetések során az autókonszernek képviselői és beszállítói is elismerik. Ulrich Hackenberg, a Volkswagen vezető fejlesztője diplomatikusan fogalmaz: „A magasabb költségek miatt a dízelmotor elterjedésére a kisebb és árérzékenyebb gépkocsi kategóriákban mára már elég csekély.”
A japán Toyota már levonta a következtetéseket: a világ második legnagyobb autókonszernje a saját fejlesztésű dízelmotorok fejlesztéséből kivonul és a müncheni konkurenstől, a BMW-től vásárol. „A dízelautók a Toyotánál ötször nagyobb költségeket termeltek a garanciás időszakban, mint a hibridautók” – mondta a Toyotától Dirk Breuer. Ez nem csak a Toyotánál van így, hanem a többi gyártónál is, valószínűsítette a bennfentes.
Az alternatívák száma viszont nő
A Toyota júniustól a Yaris hibrid változatát ugyanolyan áron kínálja, mint a dízel változatot. Az üzemanyagköltség esetében a konszern ígérete szerint a két modell közt alig van különbség. A hibrid 3,5 liter benzint fogyaszt 100 kilométeren, a párja pedig 3,9 liter gázolajat. Ezzel sok, hagyományosan dízeles ügyfél gazdasági okok miatti fog "átnyergelni".