Fukusima árnyékában
Talpra állt az autóipar Japánban
Egy évvel a természeti katasztrófa után talpra állt a japán autóipar. Olyannyira, hogy a Nissan egyenesen értékesítési rekordot ért el, 2011-ben 4,67 millió autót adott el, 14 százalékkal többet mint az előző évben.
2012.03.09 14:52MTIA Nissan Motor Co. májusra szinte teljes mértékben helyreállította iwaki üzemét Fukushima tartományban.
A Toyota Motor Corp. eredetileg 2 milliós termeléskiesésre számított a tavaly március 11-i földrengés és szökőár következményeként, ami súlyos károkat okozott legnagyobb beszállítóinál, a közöttük a Renesas Electronics Corp. számítógép áramkör gyártó vállalatnál is. A Toyota azonban végül is mindössze 370 ezres kiesést szenvedett el, ebből is 220 ezret a katasztrófát követő egy hónapban. Tavaly szeptemberre a termelés már visszatért a megszokott szint közelébe.
A termelési problémák azonban a Toyotát a negyedik helyre taszították le a globális ranglista csúcsáról, ahová ismét a General Motors került 2008 óta első alkalommal. A természeti katasztrófa felfedte az autóipari beszállítói lánc gyengeségeit, amit az autógyártók nem mulasztottak el hasznukra fordítani. Az autógyárak most aktívan keresik a megoldást a kockázati tényezők elterítésére a beszállítói hálózatban.
A Toyota például termelését két hét alatt az eredeti szintre visszaállító katasztrófaterv összeállításán dolgozik.
A japán gazdasági fellendülést hátráltató helyreállítási költségek, valamint a fukusimai atombaleset kezelésének ezermilliárd jenes költsége ellenére is az autóipar természeti katasztrófát követő teljesítménye valóságos sikertörténet.
A legnagyobb nehézségeket a Hondának kellett leküzdenie, mivel a Japánban elszenvedett károk után a thaiföldi áradások következményeit is el kellett viselnie.
A Honda globális termelése mostanra visszatért a japán katasztrófa előtti szintre, igaz thaiföldi üzemeiben még nem.
A japán autógyárakat ért megrázkódtatás hatásai világszerte érezhetőek voltak. Észak-Amerikában a japán vállalatok lelassították üzemeiket, illetve egyes esetekben le is állították azokat, ha nem tudtak hozzájutni a Japánban készült részegységekhez. Michael Robinet, az IHS Automotive Consulting tanácsadó vállalat igazgatója szerint a japán autógyárak 400 ezres termeléskiesést szenvedtek el Észak-Amerikában. A Toyota Camry, az Egyesült Államokban az egyik legnépszerűbb modell értékesítése tavaly májusban 36 százalékkal esett vissza az egy évvel korábbihoz képest.
Az amerikai kereskedőknek tavaly májusban a Prius megszokott raktárkészletének csak egy hatodával rendelkeztek.
A japán autók piaci részesedése tavaly februártól júniusig 38,5 százalékról 30,1 százalékra esett vissza az Edmunds.com autóipari információs portál adatai szerint. Az idén februárban a japán autógyárak piaci részesedése ismét elérte a 38 százalékot, ez azonban még jócskán elmarad a három évvel ezelőtt, a Toyota visszahívási akciói előtt élvezett 40 százaléktól.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06