Három százalék a miénk az uniós fuvar-piacból

Jönnek fel az EU-ban a magyar fuvarozók

A magyar közúti fuvarozók az Európai Unió piacából 3 százalékkal részesednek, ami a korábbi évhez viszonyítva 25 százalékos emelkedés - mondta Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkár-helyettese, az érdekképviselet országos küldöttközgyűlésén, szerdán Budapesten.

2008.04.24 13:32MTI

Hozzátette: a harmadik országba irányuló, az unión kívüli forgalomban a magyar közúti fuvarozó vállalkozások az EU tagországok vállalkozásai között 4,5 százalékkal részesednek bírnak, ami a 88 milliárd tonnakilométeres összteljesítményből 4 milliárdot jelent.

A főtitkár-helyettes kiemelte, hogy a magyar közúti fuvarozók száma egy év alatt 3 ezerrel mérséklődött, és a 2006. végi 23 ezerről a múlt év végére 20 ezer alá csökkent. A tehergépjárművek száma változatlanul 70 ezer körül alakult. Mindez mutatja, hogy koncentrálódnak a piaci szereplők.

Karmos Gábor rámutatott: az EU-csatlakozás előtt - amikor kvóták szerint lehetett nyugat-európai fuvarozási engedélyhez jutni -, 2.000 vállalkozás 10 ezer járművel végezte abba az irányba a fuvarozást, míg 2007 végén már 7 ezer magyar fuvarozó összesen 33.500 teherautóval teljesítette Magyarország és Nyugat-Európa között az áruszállítást.

Jelezte, hogy jelenleg Magyarországon jelentős kapacitástöbblet van a fuvarpiacon, ami komoly feszültséget okoz a vállalkozások körében.

A több éve megoldatlan kérdések közül Karmos Gábor kiemelte: az MKFE-nek ígérete van a Miniszterelnöki Hivatal kabinetfőnökétől, hogy a fuvarozó vállalkozások által befizetett szakképzési hozzájárulást már a közeljövőben címzetten a fuvarozók képzésére használhatják fel.

Reményét fejezte ki, hogy a május elsején hatályba lépő objektív felelősségről szóló rendelkezés a közúti közlekedési törvény módosításával úgy változik, hogy a menetlevél igazolhatja, ki követte el a szabálysértést, így a jármű üzembentartója mentesülhet a bírság megfizetése alól.

Karmos Gábor szerint a magyar közúti fuvarozókat hátrányosan érintheti az EU-ban a tervezett jövedéki adó harmonizáció, ami jelentős emelést eredményezne Magyarországon, és ez emelné a fuvarozók költségszintjét.

Horváth Zsolt Csaba, a Nemzeti Közlekedési Hatóság vezetője közölte: 2007-ben 920 ezer ellenőrzést végeztek, ebből a közúton 292 ezer járművet vizsgáltak meg, és eközben 374 ezer mentíró korongot is ellenőriztek.

A telephelyeken 1.985 ellenőrzést végeztek el, amelyek során a kifogásolási arány 44,6 százalék volt. Összesen csaknem 5 ezer járművet vizsgáltak meg, és 410-nél, 8,3 százalékuknál találtak hiányosságot.

Az MKFE taglétszáma egy év alatt 2.036-ról 2.256-ra emelkedett, úgy, hogy 313 új tag mellett a kilépettek vagy kizártak száma 93 volt.

Az egyesület mérlegfőösszege 2007-ben 2,36 milliárd forint volt, ami lényegében nem változott 2006-hoz viszonyítva. Az egyesület eredménye tavaly 133,7 millió forintot tett ki, ami jelentős javulás a 2006. évi 350 millió forintos veszteséggel szemben. A 2006. évi eredményt jelentősen rontotta egy rosszul sikerült 146 millió forintos veszteséggel záruló ingatlanügylet, a 140 milliós lejárt tagi hitelek összege, és 125 millió forint egyéb kintlévőség.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.