Elfogadható a fuvarozási liberalizáció

EU-kompromisszum fuvarozás-ügyben

Az EU soros elnöksége által hétfőn előterjesztett kompromisszumos csomag a közúti fuvarozás területén Magyarország számára elfogadható módon törekszik az ágazat liberalizációjára, és egyúttal figyelembe veszi a nemzeti sajátosságokat.

2008.04.08 09:45MTI

Ezt a távirati irodának Felsmann Balázs, a közlekedési tárca szakállamtitkára nyilatkozta, aki Magyarország képviseletében részt vett Luxemburgban az uniós országok közlekedési minisztériumi vezetőinek tanácskozásán.

A tárcák képviselői lefolytatták a közúti közlekedési csomag általános politikai vitáját, amelyben a fő tisztázandó kérdés az úgynevezett kabotázs kérdése. A közúti kabotázs tilalma azt jelenti, hogy a nem honos fuvarozók nem végezhetnek belföldi szállítási tevékenységet egy másik ország két települése között. Az unió igyekszik lebontani ezt a tilalmat, de az elnökségi javaslat kompromisszumos módon törekszik erre: mind időben, mind a fuvarozók számát illetően korlátozza a kabotázs lehetőségét.

"Lehet hogy az elnökségi javaslatban vannak olyan elemek, amelyeket önmagukban nem tudnánk elfogadni, de szeretnénk, ha mielőbb megállapodás születne közösségi szinten" - mondta Felsmann, aki szerint Magyarország ezért támogatja a kompromisszumos javaslatcsomagot.

Mint hozzátette, az elnökség azt is tervezi, hogy a közúti fuvarozási ágazatban szigorítja az üzleti jó hírnévvel kapcsolatos szabályokat, így például előírná, hogy a vállalkozásoknak milyen pénzügyi feltételeknek kell megfelelniük. Egységes elektronikus nyilvántartási rendszert vezetnének be 2012-től, majd pedig a súlyos szabálysértések közösségi nyilvántartását is megteremtenék 2015-től.

A tárcák képviselői - közölte a szakállamtitkár - informális jelleggel véleményt cseréltek az EU soros elnökségének, Szlovéniának arról a kezdeményezéséről is, amely arra irányul, hogy kössenek a Nyugat-Balkánnal "közlekedési közösség" létrehozására irányuló szerződést. E tervezett szerződéssel kapcsolatban az elnökség vázolta a tárgyalási alapelvekre vonatkozó elképzeléseit. Felsmann hangsúlyozta: Magyarországnak - földrajzi elhelyezkedése okán is - érdeke, hogy tevékenyen előmozdítsa e "közlekedési közösség" megteremtését.

Téma volt a közlekedési tanácsülésen a repülőtéri illetékek kérdése is, de a többség és Luxemburg vitájában Magyarország semleges álláspontot foglal el, hiszen Ferihegyre - a forgalom nagyságrendje miatt - mindenképpen vonatkoznak a repülőtéri illetékekkel kapcsolatos uniós előírások- mondta Felsmann Balázs.

A szakállamtitkár elmondta még, hogy a tárcák képviselői jóváhagyólag tudomásul vették a bizottsági tájékoztatást a Galileo műholdas navigációs rendszer kialakításának állásáról. A program - amely az amerikai GPS helymeghatározó rendszer fejlettebb európai vetélytársát igyekszik megalkotni - mintegy 3,4 milliárd eurós összköltséggel, többszörös határidőcsúszás után, a mostani tervek szerint 2013-ban lenne működőképes. A navigációs rendszer kiépítésével kapcsolatos pályázatokat várhatóan még a nyár előtt kiírják.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.