Mi legyen a roncsautókkal?
Anomáliák a hazai roncsautókkal kapcsolatos jogszabályokban
A Tétényi-fennsíkon április 13-án tartott sajtótájékoztatónkra reagálva a minisztérium jelezte, hogy az EU-s irányelvnek megfelelően a magyarországi jogszabályok jelenleg is kötelezővé teszik az autógyártók és forgalmazók számára, hogy ingyenesen visszavegyék az általuk forgalmazott járműveket.
2008.04.19 18:20ma.huA gond az, hogy az irányelv bevezető részének 7. bekezdésében foglaltakkal kapcsolatos. Eszerint a tagállamoknak gondoskodniuk kell arról, hogy az utolsó tulajdonos az elhasználódott járművet egy engedéllyel rendelkező hulladékkezelő helyre költségmentesen eljuttathassa. A hazai szabályozásban a roncsautó visszavétele során két különböző költségforma is felmerül.
Első a bontási átvételi igazolás megszerzésénél, a második a forgalomból történő végleges kivonáskor. 2006-ban több mint 64.000 gépjárművet vontak ki a forgalomból legálisan (legalább ugyanennyit illegálisan), bontási átvételi igazolással, amely során a két díj körülbelül háromszáz millió forintos kiadást jelentett a lakosságnak. Ezért a tulajdonosok szemponjából nem lehet térítésmentes visszavételről beszélni.
Magyarországon a környezetvédelmi kultúra még alacsony szintű, ezért a legcsekélyebb mértékű díjfizetés is eltereli a tulajdonosokat a legális eljárások alkalmazásától, melyet az illegálisan elhelyezett roncsautók száma is igazol. Tovább rontja a helyzetet a 35/2000/BM rendelet, amely a forgalomból történő kivonást is szabályozza, megteremtve a jármű forgalomból történő átmeneti kivonásának lehetőségét, amely akár 10 év is lehet. Ezt az eljárást választó tulajdonosok többsége feltételezhetően szintén illegális módon szabadul meg gépjárművétől, kikerülve ezzel a hivatalos eljárás költségeit.
A hatékony fellépés lehetőségének megteremtése érdekében szükséges a rendelet újragondolása. Az átmeneti kivonásba helyezett autók számáról furcsa módon nem érhető el hivatalos statisztika, de feltételezhető, hogy rendkívül magas az ilyen gépjárművek száma. A műszaki totálkárosnak minősített autókkal kapcsolatban is számos probléma merül fel. Szakértők szerint rendkívül magas az ezzel kapcsolatos visszaélések száma, amelyek során a totálkáros autók jóval az értékűket meghaladó áron kerülnek erre szakosodott bűnbandák kezére, akik a roncsautó rendszámát és papírjait felhasználva azonos paraméterekkel rendelkező lopott gépjárművet helyeztetnek vissza a forgalomba.
A Zöld Kommandó akciósorozat üdvözlendő kezdeményezés, figyelembe véve, hogy a korábbiakban – az APEH Kiemelt Adózók Igazgatóságát leszámítva - semmilyen hivatalos szerv nem fektetett energiát az illegális autóbontók felkutatására. Megemlítendő azonban hogy mindeddig a Zöld Kommandó ellenőrzési tevékenysége kimerült a legálisan működő autóbontók évenkénti többszöri vizsgálatában, az illegális szektor feltárása helyett.