lehull a lepel az állami támogatásokról

Ma kiderül, mennyit kapnak a multik

Három kormány is egyezkedett az Audival az új győri beruházás támogatásáról. Ennek feltételeiről - akár a General Motors szentgotthárdi fejlesztéséről - mai ülésén dönt a kormány.

2011.04.06 09:27ma.hu

Két nagy autóipari beruházás állami támogatási szerződéséről dönt ma a kormány. A Világgazdaság úgy értesült, egyben be is jelentik, mekkora támogatást nyújt az állam az Audi, illetve a General Motors beruházásaihoz.

Úgy hozza nyilvánosságra a kormány ma a két jelentős autóipari beruházás támogatási csomagjának több részletét, hogy arra még nem bólintott rá az EU.

Az egyedi kormánydöntés alapján nyújtandó támogatás rendszere szerint a két fél megköti a megállapodást, amelyet a kormánydöntés után kiküldenek Brüsszelbe, jóváhagyásra. Erre hatvan nap áll rendelkezésre, halasztó hatály nélkül.

Az Audi támogatási csomagjának még a legfontosabb adatai sem ismertek, a Világgazdaság korábbi értesülését a Magyar Rádiónak nyilatkozva nagyságrendileg pontosnak mondta Becsey Zsolt külgazdasági államtitkár. Néhány hete azt írtuk: az autógyártó győri cégbővítéséhez juttatandó, pénzben kifejezhető támogatás összege 11 milliárd forint körüli lehet. Azaz a német világcég munkahelyenként valamivel több mint hatmilliót kap ilyen módon, hiszen 900 millió eurós beruházással közvetlenül 1800 munkahelyet teremt 2013-ig. Emellett további, úgynevezett készpénzben nem mérhető támogatáshoz, segítséghez is hozzájut az Audi – a többi nagybefektetőnél szokott módon –, mind a kormánytól, mind a helyi szereplőktől.

A General Motors 500 millió eurós beruházással megduplázza magyarországi termelését és szentgotthárdi üzeme foglalkoztatottainak számát. A fejlesztés közvetlenül csaknem ezer új munkahelyet teremt. Az állam 7,5 milliárd forinttal támogatja a beruházást, munkahelyenként 9,38 millióval.


A két cég közül az Audi projektjének a véglegesítéséig vezető út volt a hosszadalmasabb és a rögösebb. A győri fejlesztés ötlete ugyanis már 2004–05 tájékán felmerült. Három egymást követő kormány is dolgozott az ügyön: a Gyurcsány-kormány kezdte meg a tárgyalásokat az Audival, amelynek akkor a győri mellett több alternatív helyszínt is ajánlottak Magyarországon, a német cég kérésére. A második körben a Bajnai-kormány alatt folytatódtak az egyeztetések, már győri helyszínről. Ám a kinézett, a projekt számára alkalmas magyar állami tulajdonú honvédségi telek egy része az uniós védett természeti érték hálózatához (Natura 2000) tartozott, és brüsszeli jóváhagyás kellett a telek megosztásához, újfajta hasznosításához. A Bajnai-kormány felosztotta a területet, elvégezte a besorolásokat. Az új helyrajzi számok kiosztásával egy időben kijelölték a kiosztható területet, ezt nyilvános pályázaton meghirdette a magyar állam. A pályázat a tavalyi parlamenti választások előtt jelent meg – az Audi be is adta a vételi szándékát, letette a megfelelő pénzt. A döntés is megszületett még azelőtt, hogy az Orbán-kormány hivatalba lépett volna. (Brüsszel ez év januárban – kiemelt közérdekre hivatkozva – jóváhagyta a Natura 2000 keretében az Audi beruházására rendelkezésre álló terület átminősítését.) A támogatási csomag véglegesítésének a feladata tehát már az Orbán-kormányra maradt.

A Világgazdaság úgy tudja, hogy az Audi már a választások előtt felvette a kapcsolatot az akkor még ellenzéki Fidesz gazdaságpolitikusaival, akiktől végül a cég számára kedvezőbb feltételeket tudtak kialkudni, mint amit a Bajnai-kormány alatt kínáltak.

A pontos részletekről – üzleti titokra hivatkozva – nem kívánt beszélni Garamhegyi Ábel , aki államtitkárként hoszszú ideig részese volt a tárgyalási folyamatnak. A Világgazdaságnak annyit mondott: ők adtak az Audinak egy ajánlatot az állami támogatásról, amelyet a cég nem fogadott el. A lap értesülésére, hogy ez az ajánlat jóval szűkmarkúbb volt (legalábbis a készpénznek minősülő támogatásokban), mint amiről jelenleg a hírek szólnak, Garamhegyi csupán anynyit válaszolt: kíváncsi arra, hogy az ő eredeti ajánlatukhoz képest milyen csomagot kapott végül az Audi. Hozzátette: szerinte a cég már akkor eldöntötte, hogy Győrött fejleszt, amikor megvásárolta a több száz hektáros területet.

„Egy ilyen lépést csak akkor tesz meg egy cég, ha pontosan tudja, milyen céljai vannak a területtel” – indokolta véleményét.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.