Kipukkadt az olajbuborék
Ismét többen autózhatnak - Itt az olcsó olaj korszaka
Hazánknak az az érdeke, hogy minél tovább tartson az olcsó olaj korszaka - Az olcsóbb üzemanyag egyik hatása az lehet, hogy a tél múltával ismét többen használják magánautójukat, s kevesebben utaznak például a távolsági buszjáratokon - írja a Vasárnapi Hírek.
2008.11.30 11:00Vasárnapi HírekA megszakadt világgazdasági növekedés, az ezzel járó kereslet-csökkenés, valamint a spekulációs tőke kivonása együttesen okozza a folyékony arany árának páratlan zuhanását - mondja a világgazdaság tudós kutatója, aki szerint hazánknak az az érdeke, hogy minél tovább tartson az olcsó olaj korszaka.
Az olcsóbb üzemanyag egyik hatása az lehet, hogy a tél múltával ismét többen használják magánautójukat, s kevesebben utaznak például a távolsági buszjáratokon.
- Július óta, amikor 147 dollár volt egy hordó kőolaj átlagos ára, mostanára gyakorlatilag az egyharmadára, 50 dollárra csökkent. A hitelbuborék után kipukkadt egy másik buborék is: a mesterségesen felfújt olajáré - fejtegeti Dr. Antalóczy Katalin, a Modern Üzleti Tudományok Főiskolájának tanszékvezető tanára, a Pénzügykutató Zrt. tudományos főmunkatársa.
- Ahhoz, hogy világos legyen, mi is történt, vissza kell mennünk az időben néhány évet, tisztáznunk kell, mi volt az oka az ez év közepéig tartó rendkívül erős emelkedésnek. A mélypontról, a 2004-2005-ös évek fordulóján jellemző 20 dollár körüli árról indult az éveken át tartó töretlen és iszonyatosan nagy áremelkedés. E mögött a rendkívül gyors világgazdasági növekedés állt és a - főleg indiai és kínai - hatalmas, lendületesen növekvő kereslet. De tapasztalható volt az utóbbi években - épp az iméntiek nyomán - a nagymértékű spekuláció is; sokan, akik az ár alakulását figyelték, sorra elkezdték a pénzüket olajba fektetni. Ám már idén késő tavasszal, ha jól emlékszem az áprilisi világgazdasági előrejelzésükben megállapították a Nemzetközi Valutaalap elemzői, hogy a reális olajár hordónként 65 dollár körüli lenne és ami ezt meghaladja, azt csakis a spekulációs buborék okozza.
Mi is történt azóta? Egyrészt vége szakadt a nagy világgazdasági növekedésnek. Az USA és Nyugat-Európa legfontosabb gazdaságai recesszióban vannak, a kínai gazdaság növekedése is lassul, nyilvánvalóan őket is érinti a válság. Ezzel összefüggésben a kereslet látványosan, drasztikusan csökkent az olaj iránt.
És harmadrészt - ilyen körülmények között természetes - kivonták a pénzüket a spekulánsok az olajpiacról, hisz' onnan már nem remélhetnek hasznot. Kipukkadt tehát az olajár-buborék.
Épp most éljük azt az időszakot, amikor még a túlkínálat miatt is túlkorrigál a piac és a nemrég még reálisnak vélt hordónkénti 65 dollár alatt van, most épp 50 dollár az olaj átlagára. Sőt mehet még mélyebbre is - de csak egy ideig.
- Azt, hogy ez a folyamat meddig tart, mikor fordul ismét növekedésbe a csökkenő trend, s mikorra áll majd be a reális ár, rendkívül nehéz megjósolni. Régóta készítek előrejelzéseket és folyamatosan olvasom a nagy prognóziskészítő cégek előrejelzéseit is, ám nyáron azt lehetett megállapítani, hogy még a legnagyobbak sem találták el soha pontosan azt: mennyi is lesz a kőolaj ára. A további csökkenésnek azonban vagy egy alsó "abszolút" korlátja. Ez pedig az egyre emelkedő - most a helyi különbségeket is figyelembe véve hordónként talán 20-30 dollár körüli - kitermelési költségeké.
"Ha ez alá süllyed az olajár, akkor már nem éri meg kitermelni, és sokan abba is hagyják. Ebben az esetben a világpiacon kőolajhiány keletkezik és akkor biztosan ismét nőni kezd megint az olaj ára; azt hiszem, hosszú távon a mostaninál sokkal mélyebben már nem maradhat. Magyarországnak ez a helyzet rövid távon kedvező: a tavalyinál sokkal olcsóbban tudunk néhány havi tartalékot képezni - sajnos akkora tárolókapacitása nincs hazánknak, hogy spekulációs céllal akár évekre is "be tudjon spájzolni" -, s emellett javítja az egyébként romló cserearányokat és a külkereskedelmi mérlegünket."
"A jelenlegi alacsony olajár direkt hatása, hogy olcsóbbá válik az üzemanyag és minden szállítás. Ez pedig közvetetten szinte az egész gazdaságra - a termékek fogyasztói árára, de remélhetően még a lakossági gázéra és a villamosenergiáéra is - kihat, azaz fontos antiinflációs tényező. Ám tudomásul kell venni: országunk erősen kitett a világpiac minden változásának. Így mi abban vagyunk érdekeltek, hogy minél tovább tartson az időszak, amíg ilyen olcsó a kőolaj, mert azután visszatér majd az ára a reális értékre - amely a mainál bizonyosan magasabb lesz."
A Kapos Volán a vasútvonalakkal gyengén ellátott Somogy tömegközlekedésének záloga: 96 helyközi és 12 távolsági vonalon, 1700 kilométeres távon járnak autóbuszai.
Gál Zoltán gazdasági vezérigazgató-helyettes szerint az üzemanyagárcsökkenésnek kétféle hatása van a 400 gépkocsivezetőt foglalkoztató vállalatra.
Az esztendő közepén - különösen az idegenforgalmi szezonban - az egekbe szaladt magas árakat a jelenlegiek most éppen kiegyensúlyozzák, másrészt viszont az utaslétszám növekedését akadályozzák. Ugyanis az emberek újra elkezdték elővenni az autóikat!
A Vasárnapi Hírek megkérdezte a MÁV Zrt.-t is erről. A MÁV Zrt., mint a legnagyobb állami cég sajtóreferensétől, Csohány Domitillától azt a választ kapták, miszerint dízelolaj-vásárlásuk közbeszerzési eljárás keretén belül történik; az olajár a vasúttársaságnál a MOL által meghatározott árhoz van kötve, amely ezáltal a világpiaci olajárhoz igazodik.
Az árcsökkenés a MÁV Zrt. számára akár megtakarítást is eredményezhetne, de nem beszélhetünk konkrét megtakarításokról, mert az árak az egész évre vonatkoztatva a tervár felett volt.
Ami pedig a "mezei autóst" illeti, az is szépen spórolt, legalább is a korábbi magas árakhoz képest: míg egy átlagos 1400 köbcentis, injektoros autó tankját ólommentes 95-ös oktánszámú benzinnel a nyáron akár 15 ezer forintért lehetett telitölteni, most ez megtehető 11-12 ezerért is, üzemanyagtöltő állomás,- cég függvényében. Így - most éppen - talán nem kell annyira sóhajtoznunk.
Kapcsolódó írások:
- Hoppá! Újra árcsökkenés a benzinkutakon
- Olajár - drágulás hétfőn reggel
- Jó hír az autósoknak - Újabb árcsökkenés a benzinkutakon
- Oroszország és Kína megszakította az olajszállításokról folytatott tárgyalásokat
- Újabb árcsökkenés a benzinkutakon
- Újabb árzuhanás a benzinkutakon
- Újabb nyolc forinttal csökken a benzin ára
- Árzuhanás a benzinkutakon!
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 8:27 Elhunyt Ferenc pápa
- 6:40 Kínai áttörés a haditechnikában - újtípusú robbanószert teszteltek élesben
- 22:39 Húsvét - Ferenc pápa: nincs béke a fegyverkezés leállítása nélkül
- 20:37 Brit harci gépek követtek orosz katonai repülőgépeket a NATO keleti határainak közelében
- 18:35 Az Egyesült Államok több városában tüntetéseket tartottak a Trump-adminisztráció politikája ellen
- 16:34 Húsvét után ismét változékonnyá válik az időjárás
- 14:32 Kigyulladt egy folyami hajó Kongóban, sokan életüket vesztették
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06