Környezetvédelem
Beüzemelése óta a legnagyobb beruházás vár a bősi vízi erőműre
Felújítják a bősi vízi erőmű zsilipkamráit, a 144,5 millió eurós összköltségű projekt az erőművön megvalósított legnagyobb egyszeri beruházás lesz annak beüzemelése óta.
2016.11.09 01:30MTIFelújítják a bősi vízi erőmű zsilipkamráit, a 144,5 millió eurós összköltségű projekt az erőművön megvalósított legnagyobb egyszeri beruházás lesz annak beüzemelése óta - Ez derült ki a felújítás tervének bemutatóján, amelyet a szlovák Vízgazdálkodási-építő Vállalat (VVB) és az érintett minisztériumok képviselőinek részvételével tartottak kedden Pozsonyban.
A beruházásnak a tervek szerint 2020-ra kell elkészülnie, az építkezés - amely nem érinti a hajóforgalmat - kezdetét egyelőre még nem véglegesítették, arra a jövő évben írják ki a közbeszerzési pályázatot. A beruházás összköltségének 85 százalékát, mintegy 123 millió eurót uniós forrásból, az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) keretéből fedezik.
A felújítás hozzájárul a bősi vízi erőművön áthaladó vízi közlekedés intenzitásának növeléséhez, egyidejűleg annak biztonságát is növeli majd - mondta Daniel Kvocera, a szlovák Vízgazdálkodási-építő Vállalat (VVB) vezérigazgatója. Úgy vélte, a beruházás jelentősége messzemenően túlhaladja az ország határait, annak megvalósításával egy új korszak kezdődik a vízi erőmű életében.
Solymos László, a szlovák kormány környezetvédelmi minisztere, aki környezetvédelmi szempontból is stratégiai fontosságú létesítménynek nevezte a bősi vízi erőművet, a felújításról az MTI-nek azt mondta: azt leginkább az tette indokolttá, hogy a zsilipkamrák már az élettartamuk végéhez közelednek. "Már régen meg kellett volna ezt csinálni, de eddig sajnos nem volt rá pénz, úgyhogy csak toldoztuk-foltoztuk a dolgokat" - fogalmazott. Hozzátette: reményei szerint a felújítási munkálatok a jövő évben elkezdődhetnek.
Érsek Árpád, szlovák közlekedési, építésügyi és régiófejlesztési miniszter szerint a beruházás komfortosabbá teszi a Duna ezen szakaszának hajózhatóságát. Megjegyezte: folyamhajózási szempontból viszonylag kevéssé kihasznált a Duna szlovákiai szakasza és a felújítás ennek az állapotnak a megváltoztatásához is hozzájárulhat majd.
A bős-nagymarosi vízlépcső megépítéséről szóló szerződést 1977-ben írták alá az egykori Csehszlovákia és Magyarország képviselői. A megvalósítástól a magyar fél 1989-ben elállt. A bősi vízi erőmű építése ennek ellenére tovább folytatódott, azt 1992-ben helyezték üzembe. Az erőmű zsilipkamrái egyidejűleg 6 vízi jármű átengedésére képesek, azokon évente 15 ezer hajó halad át, amelyek mintegy 6 millió tonna árut és több mint 285 ezer utast szállítanak.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 8:27 Elhunyt Ferenc pápa
- 6:40 Kínai áttörés a haditechnikában - újtípusú robbanószert teszteltek élesben
- 22:39 Húsvét - Ferenc pápa: nincs béke a fegyverkezés leállítása nélkül
- 20:37 Brit harci gépek követtek orosz katonai repülőgépeket a NATO keleti határainak közelében
- 18:35 Az Egyesült Államok több városában tüntetéseket tartottak a Trump-adminisztráció politikája ellen
- 16:34 Húsvét után ismét változékonnyá válik az időjárás
- 14:32 Kigyulladt egy folyami hajó Kongóban, sokan életüket vesztették
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06