Már folyamatban vannak beruházások

A fővárosnak 40 milliárdos önerő kell az uniós pénzek felhasználásához

Már az idén várhatóan 40 milliárd forint saját erőre van szüksége a Fővárosnak azokhoz az előkészített, vagy már folyamatban lévő beruházásokhoz, amelyekhez európai uniós támogatást igényeltek - tájékoztatta Steiner Pál, a Budapest Fejlesztési Tanács elnöke, miniszterelnöki megbízott az MTI-t.

2008.11.09 09:15MTI

Az év vége előtt szeretnének újabb támogatási szerződéseket kötni az Európai Unióval többek között a közlekedési infrastruktúra és az egészségügyi intézmények fejlesztésére, ehhez pedig biztosítani kell az önrészt is - jegyezte meg Steiner Pál.

A miniszterelnöki megbízott hozzátette: a fentiekkel együtt 166 milliárd forint saját erőt kell előteremteni a tervezett mintegy 700-800 milliárd forint értékű fejlesztési célok megvalósításához. Ennek forrása a Főváros tulajdonában lévő vagyonelemek eladása lehet.

A vagyonelemek közül az ingatlanok eladása folyamatos, de az értékesítés üteme lassabb, mint a fejlesztési források szükséglete. Ennek oka az, a viszonylag alacsony a kereslet és ezért nyomottak az árak.

A Főváros tulajdonában számos közszolgáltató vállalkozás részvénycsomagja van, többek között a Főgáz, a Főtáv, a fürdők és a nagybani piacot üzemeltető Csarnok és Piac Zrt. többségi, illetve teljes tulajdoni hányada.

Steiner Pál megjegyezte, hogy a közszolgáltatási cégek eladását megkönnyíti az, hogy már magántulajdonban lévő szolgáltatóval is lehet közszolgáltatási szerződést kötni, amire jó példa a Fővárosi Vízművek.

A szakértők szerint a jelenlegi piaci helyzetben a Fővárosi Gázművek Zrt. (Főgáz) többségi tulajdonának eladásából várható a legmagasabb és legjelentősebb bevétel.

A közgyűlés közeljövőben várható erről szóló döntésének éppen az uniós pénzek felhasználásához szükséges saját erő előteremtése miatt van különös fontossága.

A Budapest Fejlesztési Tanács az MSZP-SZDSZ kormánykoalíció felbomlása után alakult azért, hogy a kormány és a közgyűlés szocialista frakciója egyeztessen a fővárosi nagyprojektekről.

A nagyprojektek közül a legfontosabb maga a metró, a 4-es metró építése és az ötös tervezése. Ezekhez a kiemelt közlekedési fejlesztésekhez a központi költségvetés is hozzájárul.

Ugyanakkor van esély arra is, hogy rögzített árfolyamon mintegy 266 milliárd forint uniós támogatást is kapjon a 4-es metró, amelynek bekerülési költsége a jelenlegi számítások szerint 540 milliárd forint.

A költségvetési- és az uniós pénzek mellett ehhez is jelentős saját erőt kell biztosítania a Fővárosnak - magyarázta Steiner Pál. Budapest saját fejlesztései között a metróval összefüggő további közlekedési infrastruktúra-beruházások, oktatási, egészségügyi és csatornázási projektek szerepelnek.

Ez utóbbi uniós kötelezettség, hiszen 2010-ig meg kell valósítani a teljes csatornázást, és ehhez is több tíz milliárd forint nagyságú önrész szükséges.

Vannak olyan - kormányzati forrásból finanszírozott - beruházások is, amelyek hozzájárulnak Budapest gyarapodásához. Ezek között a Zeneakadémiát és a Szépművészeti Múzeumot említette a miniszterelnöki megbízott.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.