Közlekedés
Metrófelújítás - Aláírták az infrastruktúra felújításáról szóló támogatási szerződést
Naponta több mint 500 ezer ember utazik a 3-as metrón.
2016.05.05 13:07MTIAláírta a 3-as metróvonal infrastruktúrájának felújításáról szóló projekt támogatási szerződést Bolla Tibor, a BKV Zrt. elnök-vezérigazgatója és Szalóki Flórián, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkára csütörtökön Budapesten, a Főpolgármesteri Hivatalban.
Tarlós István főpolgármester az aláírás előtt arról beszélt, nagyon sok ember életében bír nagy jelentőséggel a beruházás, hiszen naponta több mint 500 ezer ember utazik a 3-as metrón. Magyarország legnagyobb utasforgalmát lebonyolító metróvonala és az azon utazók többet érdemelnek: nagyobb kényelmet, biztonságot, esztétikusabb körülményeket - tette hozzá.
Hangsúlyozta, nem akarnak "fapados megoldást" alkalmazni, szeretnének minél magasabb színvonalat biztosítani.
A főpolgármester megköszönte a kormánynak és a miniszterelnöknek, hogy elősegítik a beruházást, valamint a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vezetőinek a szakmai segítséget.
Tarlós István rámutatott arra, hogy a most aláírt támogatási szerződés fontos lépés, de nem az első. Az elmúlt években a Főpolgármesteri Hivatal, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a BKV Zrt., a Budapest Közút, valamint szakemberek tucatjai vettek részt a megvalósíthatósági tanulmány, különböző döntés-előkészítő anyagok és engedélyezési tervek elkészítésében.
Azt hangoztatta, most további munkára szerződnek, és bíznak abban, hogy a metróvonal rekonstrukciós munkái novemberben csaknem egyszerre kezdődhetnek meg az északi és a déli szakaszon, tehát a Lehel tér és Újpest-Központ, illetve a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest között.
Hozzátette, a beruházás elindításához kellett "a BKV adósságbéklyótól való megszabadítása is", ami szintén a kormánynak köszönhető.
Úgy fogalmazott, "az adósság, ami hitelképtelenné tette a közlekedési céget, teljes egészében, az utolsó fillérig 2010 előtt keletkezett". Azt mondta, a korábbi városvezetés nemhogy nem készítette elő a vonal és a szerelvények felújítását, de még azt is "elintézte", hogy erre 2015-ig az utódjainak se legyen lehetősége.
A főpolgármester beszélt arról is, hogy az utóbbi időben "slágertémává" vált a metrópótlás kérdése, sokan rémisztgették a budapestieket, "közlekedési gigadugókat, egyenesen valamiféle apokalipszist vizionáltak".
Kiemelte, nem tagadható, hogy nem egyszerű a helyzet, a Széll Kálmán téren sem volt könnyű fenntartani a közlekedést a felújítás alatt, de bíznak abban, hogy az utasok megértéssel kezelik majd a helyzetet. Lesznek kényelmetlenségek, de ezek nem mérhetők össze azzal, ami akkor történne, ha nem vágnának bele a beruházásba - tette hozzá, megjegyezve: akkor ugyanis előbb-utóbb le kellene állítani a metrót, nem lehetne biztonságosan üzemeltetni tovább.
Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára elmondta, a támogatási szerződés értelmében a felújításra a magyar kormány mintegy 140 milliárd forintos támogatást biztosít, amelyből 120 milliárd forint uniós forrás, 20 milliárd pedig saját forrás.
Felidézte, a 3-as metrót 1970-ben kezdték el építeni, több szakaszban épült meg, végül az 1990-es évek elején fejezték be. A jelenleg forgalomban lévő 261 jármű átlagéletkora meghaladja a 30 évet. Ez és az ebből fakadó hibák egyértelművé tették, hogy mind a járműpark, mind a pályaszerkezet teljes felújítására van szükség.
Közölte, a felújítás novemberben kezdődik, és 2019 nyarán fejeződik be a tervek szerint. A beruházás keretében teljesen kicserélik a síneket, felújítják a biztosítóberendezéseket és az irányítóközpontokat, bővítik az állomásokat. Tíz állomáson új felvonók épülnek, hat állomáson további mozgólépcsőket építenek be, és korszerűbb lesz az utastájékoztatás is - tette hozzá.
Fónagy János hangsúlyozta, a budapesti tömegközlekedés biztonsága és fejlesztése a kormány szívügye, 2010 óta a hazai költségvetésből és uniós forrásokból eddig mintegy 633 milliárd támogatás jutott eddig a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozására és fejlesztésére. Tavaly nyáron pedig egy 60 milliárd forintos állami kötelezettségvállalásról döntött a kormány, ez 222 motorkocsi teljes felújításának fedezetéül szolgál - fűzte hozzá.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 6:41 Brazíliában és Olaszországban képviselik hazánkat a 2025-ös Magyar Ifjúsági Robot Kupa győztesei
- 22:31 NGM: vezetőváltás az N7 Holding élén
- 20:30 Meghalt Ferenc pápa - Este tartják a szertartást, amelyen a Vatikán hivatalosan is megállapítja a pápa halálát
- 18:29 Meghalt Ferenc pápa - A Fehér Ház közleményben fejezte ki részvétét
- 16:28 Meghalt Ferenc pápa - Szerb, boszniai, montenegrói és koszovói reagálás
- 14:27 Meghalt Ferenc pápa - Róma városa elindult a Vatikán felé a pápa halálhírére
- 12:25 Peking szankciókkal válaszolt az amerikai intézkedésekre
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06