"Magyarország is gyorsítósávon kíván haladni"

Felavatták az M7-es Balatonkeresztúr és Zalakomár közötti új szakaszát

Gyurcsány Ferenc miniszterelnök és Szabó Pál közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter avatta fel csütörtökön az M7-es autópálya Balatonkeresztúr és Zalakomár közötti, 20 kilométeres szakaszát.

2008.06.26 12:04MTI
fotó: MTI

A kormányfő az új sztrádaszakasz ünnepélyes átadásán úgy fogalmazott: "nemcsak az autópályákon kell gyorsítósáv, Magyarország is gyorsítósávon kíván előre haladni". A kormányfő Mercedes beruházási helyszínének kecskeméti kiválasztására utalva közölte: az a tapasztalat, hogy ahol elkészül az autópálya, ott előbb-utóbb nagyobb lesz a beruházási kedv, munkahelyek létesülnek, javul az életszínvonal.

Úgy vélte, hogy ezek az évek az autópálya-építés "arany" éveiként fognak bevonulni a hazai közlekedés és Magyarország egészének történetébe. Kijelentését arra alapozta, hogy az évtized elején mintegy 500 kilométer autópályája volt Magyarországnak, a mostani átadással pedig "messze túlhaladtuk az ezer kilométert, vagyis alig több mint fél évtized alatt megduplázódott a hossza".

Gyurcsány Ferenc emlékeztetett arra, hogy lassan fél évszázada kezdődött el a gondolkodás, hogy autópályát kellene építeni a Balatonhoz. Az első kilométerek a hatvanas években épültek meg, és 40 év kellett, hogy a déli parton végigérjen a sztráda, majd rövid idő múltán "egészen az Adriáig megállás nélkül, autópályán mehetünk végig". A következő sztrádaszakasz átadása kapcsán kifejtette: az augusztus 20-a után vakációból visszatérő turisták már a Nagykanizsa és Zalakomár közötti, most még hiányzó 15 kilométeres szakaszt is használatba vehetik. A kormányfő elmondta, hogy az autópályák után egyre inkább az alacsonyabb rendű utakra és a vasúti fejlesztésekre helyeződik a hangsúly, "ez érdemi változás lesz a közlekedéspolitikában".

A sztrádákon kívül 300 kilométer gyorsforgalmi út épül, korszerűsítenek 1.200 kilométer alacsonyabb rendű utat és 500 kilométer vasúti pályát, helyenként új pályaszakasszal. A Balatonkeresztúrtól Nagykanizsáig hiányzó mintegy 35 kilométeres szakaszt eredetileg egyben adták volna át a forgalomnak, de a most kimaradt mintegy 15 kilométeres szakasz átadása műszaki akadályok miatt várhatóan két hónapot csúszik. A teljes, 35 kilométeres beruházás közel 44 milliárd forintból valósult meg, három csomópont és egy pihenőhely létesült.

Ez az első olyan sztrádaszakasz, amelyen előzési sávot építettek kapaszkodósáv helyett. A várakozások szerint a most átadott szakasz forgalomba helyezésével a párhuzamos 7-es főút egyik legbalesetveszélyesebb részén jelentősen csökkenhet a gondokat okozó teherforgalom. Az M7-es autópálya az újonnan átadott szakasszal Budapesttől Zalakomárig 191 kilométer hosszú. A zalai településtől Nagykanizsáig még hiányzó rész átadása után teljessé válik az M7-es a horvát határig. A járműforgalom várhatóan 16 órától indulhat meg az új sztrádaszakaszon, amelyet éjfélig matrica nélkül is igénybe vehetnek az autósok.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.