
Az új Mazda CX-7 az amerikai utakon
A Mazda Észak-Amerikai Leányvállalata (Mazda North American Operations - MNAO) hivatalosan is bemutatta a nagy érdeklődéssel várt Mazda CX-7 szabadidőautót.
2006.06.02 19:45, Forrás: Mazda
A ZOOM-ZOOM TITKA - A DISI TURBO
Az MZR 2.3 DISI Turbo erőforrás a Zoom-Zoom szellemiségének legtisztább formája. Ez az erőforrás látja el komoly teljesítménnyel a Mazda6 MPS-t, a hamarosan megérkező Mazda3 MPS-t, illetve a CX-7-est - mindez 260 lóerőt jelent a Mazda6 MPS, több mint 250-et a Mazda3 MPS, illetve 244 lóerőt a CX-7 esetében. A Mazda mérnökei ennél a motornál két, felül fekvő vezérműtengelyt, hengerenként négy szelepet, turbófeltöltőt, illetve töltőlevegő-hűtőt alkalmaztak. Mindennek tetejében pedig az elsők között kínálnak közvetlen benzinbefecskendezéses erőforrást az Egyesült Államok piacán.
Az üzemanyag közvetlenül az égéstérbe való befecskendezése nem új ötlet - ma már szinte valamennyi dízel üzemű erőforrás ilyen üzemanyagellátó rendszerrel készül, és a dugattyú-motoros repülőgépek is ily módon, közvetlenül kapják az üzemanyagot az égéstérbe, biztosítva ezzel a folyamatos ellátást, akár fejjel lefelé repülve is. A közvetlen befecskendezés 1954-ben jelent meg a versenysportban, amikor minél több lóerőre és a lehető legkisebb fogyasztásra volt szükség a hosszú távú versenyek során. A technológia napjainkra az igényes motorépítés egyik fontos, alapvető eleme lett.
Ahhoz, hogy egy belső égésű motort működésre késztessünk, a folyékony halmazállapotú üzemanyagot - jelen esetben benzint - benzin-levegő keverékké kell alakítani a munkavégzéshez. A legtöbb motor esetében a rendszer 40 psi nyomással fecskendezi a benzinrészecskéket a szívócsőbe. A Mazda MZR 2.3 DISI Turbo esetében a nyomás 1600 psi, és a keveréket közvetlenül az égéstérbe fecskendezi az injektor. A nagyobb nyomásnak köszönhetően a benzin egészen apró részekre porlad, s amikor a levegővel érintkezik az égéstérben, azonnal elpárolog - ez a halmazállapotváltozás (folyadékból gáz) pedig hőt von el a környezetből.
A robbanás előtti hőelvonás jelentősen növeli a motor működési hatékonyságát: alacsonyabb hőmérsékleten nő a levegő sűrűsége - több fér el belőle adott helyen, vagyis az égéstérben. A több levegő ugyanakkor nagyobb teljesítményt is jelent. A hidegebb benzin-levegő keverék kevésbé hajlamos a robbanásra, így lehet növelni a sűrítési arányt, s akár külső eszközökkel - turbófeltöltő vagy kompresszor - a feltöltést. Az áthelyezett üzemanyagellátó rendszer ugyanakkor azt is lehetővé teszi, hogy a szívócsöveket kizárólag a tiszta levegő optimális
örvénylésének megfelelően alakítsák ki. Az MZR 2.3 DISI beömlői feljebb helyezkednek el, s egyenesebbek, míg a befecskendezők lejjebb találhatók. A porlasztott üzemanyag közvetlenül az égéstérbe való fecskendezése ugyanakkor azt is lehetővé teszi, hogy a gyújtógyertya körül gazdagabb keverék alakuljon ki, így szinte kizárható a félregyújtás.
A félregyújtás valószínűségének jelentős csökkenése lehetőséget teremt a késleltetett gyújtásra rögtön a hidegindítás után, aminek következménye a forró kipufogógáz; ez jelentősen felgyorsítja a katalizátor üzemi hőfokának elérését. A lehető leggyorsabban felmelegített katalizátor kulcs a kedvező emissziós értékekhez. Az MZR 2.3 DISI Turbo, köszönhetően a közvetlen benzinbefecskendezésnek, teljesíti a világ legszigorúbb környezetvédelmi előírásait.
A nagyobb sűrítésnek köszönhetően több levegő-benzin keverék bejuttatása az égéstérbe hatékonyabb égéssel egyenlő. A legtöbb motorban (és ide tartozik az MZR 2.3 DISI is) a sűrítési arány gyakorlatilag megegyezik a tágulási aránnyal. A robbanás során, a motor munkavégzési ütemében ez a főtengelyen keresztül jut el a kerekekhez. Vagyis a nagyobb sűrítés nagyobb teljesítményt jelent, azonos mennyiségű üzemanyagból.
Összegzésképpen elmondhatjuk, hogy a közvetlen benzinbefecskendezés több módon is szolgálja a Zoom-Zoom szellemiségét. Lehűti és így sűríti az égéstérbe jutó levegőt, ami hatékonyabb robbanást eredményez. A hidegebb körülmények nagyobb sűrítést és turbófeltöltést engedélyeznek. A Mazda MZR 2.3 DISI Turbo erőforrásának esetében ez tíz százalékkal nagyobb nyomatékot jelent alacsony és közepes fordulatszám-tartományban.
Ugyanakkor a DISI Turbo erőforrás létrehozása sokkal többet jelent az üzemanyagellátó rendszer lecserélésénél, és egy turbófeltöltő felszerelésénél.
A fő alkatrészek formája és anyaga illeszkedik a nagyobb töltés és a megnövelt teljesítmény elvárásaihoz. Az alumínium blokk és hengerfej a Mazda különleges öntési eljárásával (Mazda Advanced Precision Casting) készült, ami jóval merevebbé teszi azokat. Emellett a hengerek mentén és a szelepek környékén nagyobb mennyiségű hűtőfolyadék segít megtartani a termikus egyensúlyt. A főtengely és a hajtókarok nagy ellenállású acélból készülnek, a dugattyú tetejének új kialakítása tökéletesebb örvénylést tesz lehetővé az égéstérben, a hajtókarok formája és mérete is megváltozott, ugyanakkor a dugattyú ellenállóbb és tartósabb lett.
És ez még mindig nem minden: a közvetlen benzinbefecskendezés és az elektronikus fojtószelep-vezérlés a lehető legprecízebb gázreakciókat eredményezi. Ugyanakkor a Mazda6 MPS és a CX-7 motorjának 10,2 literes/100 km-es kombinált fogyasztási értéke kimondottan kedvezőnek számít a hasonló teljesítményű versenytársak között.
![]() | [3/3] | |
![]() | ![]() |
Kapcsolódó írások:
Mazda CX-9, Zoom-Zoom szellemiség és bőséges helykínálat
Képekben - A 2007-es Mazda CX7: stílusos crossover suv-modell sportautós szellemiséggel
A Mazda MX-5 Roadster nyerte a 2005-2006-os Év Autója díjat Japánban
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06