Világhírű karmesterek, muzsikusok
Magyar jelöltek kerülhetnek a Gramophone Hírességek Csarnokába
Tizenhárom világhírű magyar karmestert és hangszeres muzsikust is jelölte a Gramophone az általa tavaly létrehozott Hírességek Csarnokába, az 50 halhatatlan kiválasztásába a zeneszerető közönség is bekapcsolódhat a brit zenei szaklap honlapján.
2013.03.20 13:42MTIA kilenc kategória jelöltjei között szerepel Doráti Antal, Fricsay Ferenc, Fischer Iván, Ormándy Jenő, Reiner Frigyes és Széll György, a Budapest és a Végh Kvartett, Anda Géza, Fischer Annie és Schiff András zongoraművész, Starker János gordonka- és Szigeti József hegedűművész.
A folyóirat főszerkesztője, James Jolly blogjában külön méltatja három magyar maestro - Reiner Frigyes, Széll György és Fischer Iván - teljesítményét, zenekari alapító és nevelő munkáját a megjelent felvételeik figyelembe vételével. A szerkesztő úgy véli, mindhármuk munkáját egyaránt jellemzi - bár különböző mértékben - szigorúság és a demokratizmus.
Az intenzitás a stúdiómunkában, amelynek eredménye, legyen szó bármilyen sokat játszott műről, az újdonság, az eredeti megközelítés élménye. Innen a lemezeik tartós sikere. Reiner három amerikai zenekart emelt magasba a Cincinnati Szimfonikusokat (1922-1931), a Pittsburghi Szimfonikusokat (1938-1948), és legfőképp a Chicagói Szimfonikusokat (1953-1963).
Megjegyzi, Reiner kérlelhetetlen, ezért kellemetlen személyiség volt, de az RCA kiadványok , tanúskodnak róla, hogy karmester és zenekar kapcsolata kivételesen eredményes volt. Kiemeli a Richard Strauss-felvételeket: a Salome Hétfátyol-táncát hallgatva érezni, gyorsul a szívdobbanás, a feszültség szinte tapintható.
Széll György ugyancsak nagy súlyt helyezett a zenekari fegyelemre és a kifogástalan technikára a Clevelandi Zenekar élén. 1946-ban vette át az együttest. A Schumann-szimfóniák tolmácsolásai ma is érvényesek, meglepően korszerűek, bár Jolly kissé ridegnek találja az amerikai felvételeket, míg az Európában készültek, például az Amszterdami Concertgebouw Zenekarral vagy a Londoni Szimfonikusokkal, lényegesen melegebb tónusúak.
Rátérve a jelenre a főszerkesztő hangsúlyozza, hogy Fischer Iván osztja a nagy elődök nézetét, szintén rendkívüli pontosságot igényel a Budapesti Fesztiválzenekar művészeitől. Ugyanakkor a hangzás színei igen árnyaltak, a hangszerek beszédmódja elegáns, viszonya muzsikusaival a primus inter pares(első az egyenlők között) elvén alapul.
Olyan egységesen szól a szimfonikus együttes, mintha kamarazenekart hallanánk - jegyzi meg. Véleménye szerint a Channel Classicsnál megjelent sorozat mindegyike érdekes, de különösen izgalmasnak tartja Beethoven VI. (Pastorale) szimfóniájának megszólaltatását.
A Mahler-CD-kkel és SACD-kkel kapcsolatban pedig a különleges és karakteres színeket emeli ki. A BFZ Mahler-interpretációja élőben vagy lemezen mindig a legmagasabb színvonalat jelenti.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 8:27 Elhunyt Ferenc pápa
- 6:40 Kínai áttörés a haditechnikában - újtípusú robbanószert teszteltek élesben
- 22:39 Húsvét - Ferenc pápa: nincs béke a fegyverkezés leállítása nélkül
- 20:37 Brit harci gépek követtek orosz katonai repülőgépeket a NATO keleti határainak közelében
- 18:35 Az Egyesült Államok több városában tüntetéseket tartottak a Trump-adminisztráció politikája ellen
- 16:34 Húsvét után ismét változékonnyá válik az időjárás
- 14:32 Kigyulladt egy folyami hajó Kongóban, sokan életüket vesztették
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06