A per elnapolva

Újabb műszaki vizsgálatot rendeltek el a Costa Concordián

Októberre napolta el az olasz bíróság kedden a Costa Concordia óceánjáró volt kapitányának, Francesco Schettinónak a perét, valamint újabb műszaki vizsgálatot rendelt el a hajóroncson.

2013.09.25 07:59MTI
Francesco Schettino (Fotó: MTI)

Az illetékes Grosseto városi bírósága kedden ismét kéthetes szünetet rendelt el.

A következő tárgyalás október 7-én lesz, amikor tanúként többek között meghallgatják a tavaly januárban zátonyra futott óceánjáró gépészét, térképészét és Antonello Tievoli főpincért.

A feltételezések szerint Schettino kapitány Tievoli születésnapja alkalmából irányította a hajót a lehető legközelebb Giglio partjaihoz. A hétfői tárgyalási napon Schettino az indonéz kormányost vádolta a szerencsétlenségért, azt hangoztatva, hogy az nem követte utasításait. Kedden a volt kapitány nem kapott szót.

Többször hozzá akart szólni a műszaki kérdésekhez, de a bíróság arra emlékeztette, hogy nem szakértőként, hanem vádlottként van jelen. Ugyanakkor visszaszolgáltatták az útlevelét, a hatóságok szerint ugyanis nem áll fenn Schettino külföldre szökésének veszélye.

A bíróság másban is engedményt tett: a védelem kérésére elrendelte, hogy a hajóroncson műszaki vizsgálatokat végezzenek. Schettino ügyvédei szerint ugyanis például nem indultak el a vészgenerátorok, ezért a liftek sem működtek.

A perben az utasokat képviselő Codacons olasz fogyasztóvédelmi szervezet ügyvédei azt állították, hogy ha az indonéz kormányos Schettino parancsa szerint manőverez, a parti sziklákkal való ütközés elkerülhető lett volna. A kormányos azonban nem értette az olaszul beszélő Schettinót annak ellenére, hogy az óceánjárón a hivatalos munkanyelv az olasz volt.

A védelem hangsúlyozta, hogy Schettino az utolsó pillanatban beavatkozott, és félrerántotta a kormányt, megakadályozva ezzel, hogy az óriáshajó nekihajtson Giglio kikötőjének. Elhangzott, hogy az ütközéskor a tenger alatti sziklák hatvan méternél hosszabb léket vágtak a hajó oldalán, és az óceánjáró alsó része 3 perc alatt megtelt vízzel.

A hajótestet 1 millió 200 ezer liter tengervíz árasztotta el az első órában, miközben a szivattyúk óránként ezer litert tudtak eltávolítani. Közben a hajóroncson megkezdődött a két eltűnt áldozat holttestének keresése. Még tizenhárom napig folyik a hajó átkutatása.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.