Új tengeri hatalom tűnik fel a horizonton?

India - Felemelkedőben egy új tengeri nagyhatalom?

A napokban India két szenzációval is felhívta magára a világ figyelmét: hétfőn vízre bocsátotta első saját fejlesztésű és építésű repülőgép-hordozóját, két nappal korábban pedig az első, hazai földön épített atommeghajtású tengeralattjárójának a próbaüzembe helyezését ünnepelte.

2013.08.13 17:40MTI

A. K. Antony indiai védelmi miniszter mérföldkőnek nevezte hazája haditengerészeti képességének növelése szempontjából azt, hogy befejeződött az INS Vikrant építésének első fázisa a Kerala állambeli Kocsiban. A tervek szerint 2016-ban kezdődhet meg a próbaüzem, és a repülőgép-hordozót 2018-ban veheti használatba az indiai haditengerészet.

A 37,5 ezer tonnás anyahajó 36 vadászrepülőgép hordozására lesz képes, és bár még csak a kikötőben áll, máris a dél-ázsiai ország büszkesége és egyúttal hatalmi pozíciójának megerősítője. "Megvan a képességünk és technológiánk ahhoz, hogy a világ legjobbjaival méressük meg magunkat" - hangsúlyozta a védelmi tárca vezetője a hétfői avatási ünnepségen.

A világ legnépesebb demokráciája a repülőgép-hordozó vízre bocsátásával fontos lépést tett azon az úton, amelyet több mint egy évtizeddel ezelőtt jelölt ki a maga számára. Az indiai haditengerészet akkor kiadott jelmondata így hangzott: "Meghódítani a nyílt vizet", és kifejleszteni az ehhez szükséges technológiát. Indiában a becsvágyó cél elérése érdekében az 1990-es évek elején megszabott 12 százalékról az utóbbi években 18 százalékra növelték a haderőnem részesedését a teljes védelmi költségvetésből, ami a mostani pénzügyi évben 4,2 milliárd eurót (az eurót kedden 298,49 forinton jegyezték) jelent - derül ki a honvédelmi tanulmányi és elemző intézet adataiból.

Bár India mennyiségileg továbbra is a szárazföldi erőkre helyezi a hangsúlyt, minőségi szempontból haditengerészete bír jelentőséggel - magyarázta Udaj Baskar, az újdelhi Politikai Tanulmányi Társaság honvédelmi ügyekkel foglalkozó elemzője. Mint kifejtette, India az indiai-óceáni térség erős hatalmaként fregattjaival, rombolóival és hadihajóival képes a szubkontinens körüli kereskedelmi útvonalak biztosítására, valamint segítséget tud nyújtani természeti katasztrófák esetén is. "Az indiai haditengerészeti erőknek fontos hatáskörük lett, és regionálisan kiemelkedő szerepet játszanak" - mondta Baskar.

Indiai haditengerészet - a győzelembe menetelnek?

Ha a most bemutatott Vikrantot sikerül a tervezett időben hadrendbe állítani, akkor az ázsiai országnak öt év múlva már három repülőgép-hordozója lesz, tekintve, hogy továbbra is használni fogja az INS Viraatot, India egyetlen már meglévő anyahajóját, valamint négy év csúszás után várhatóan még idén októberben lezárul a Gorskov admirálisról elnevezett orosz repülőgép-hordozó felújítása is. Rames Csopra nyugalmazott vezérőrnagy elmondta: egy repülőgép-hordozó lesz keleten, egy másik nyugaton, egy harmadik pedig a kikötőben. Ezzel az ország teljes jogú tagjává válik a tengeri nagyhatalmak klubjának, még ha India érdekei mindig regionális szinten maradnak is - tette hozzá.

Egyes elemzők az indiai törekvésekben egy Kínával való harc kibontakozását látják, amelynek tétje a tengeri hegemónia megszerzése. Peking ugyanis szintén rendelkezik repülőgép-hordozóval. Bár a 2012 szeptemberében szolgálatba állított Liaoning nem saját, hanem egy korszerűsített szovjet modell, hivatalosan meg nem erősített információk szerint már készül az első hazai gyártású kínai repülőgép-hordozó is.

Az indiai-csendes-óceáni térségben zajló indiai-kínai rivalizálásáról a napokban mutatta be könyvét Radzsa Mohan, az Observer Research Foundation (ORF) indiai kutatóintézet külpolitikai elemző munkatársa. "A két állam, India és Kína - egyenként 1,2 milliárd lakossal - első alkalommal néz a tenger irányába", ami Mohan szerint globális következményekkel járó hatalmas elmozdulást jelent. A könyvbemutató esten Síam Szaran egykori magas rangú diplomata azt emelte ki, hogy Peking és Újdelhi közös érdeke a hajózási útvonalak nyitva tartása. Egyúttal rámutatott arra, hogy a régióban továbbra sincs olyan biztonsági szervezet, mint amilyen gazdasági téren az ASEAN (Délkelet-ázsiai Nemzetek Szövetsége) formájában már létrejött. Ebből adódóan mindkét ázsiai óriás igyekszik növelni befolyását a térségben. Kína Pakisztánban, Bangladesben, Srí Lankán és Mianmarban nyújt anyagi segítséget kikötők építéséhez, míg India elsősorban Mauritiuson, a Maldív- és a Seychelles-szigeteken, valamint Madagaszkáron van jelen.

Mohan szerint India és Kína útja egyre gyakrabban keresztezi egymást a nyílt vízen, és ehhez jön még harmadik szereplőként az Egyesült Államok, amely a világ legnépesebb demokráciáját tekinti partnernek. Bár India és Kína gazdasági fejlettsége igencsak eltérő (az egy főre jutó GDP Kínában az indiainak több mint kétszerese, 9300 dollár - forrás: CIA Factbook, 2012-es adatok), az óceánon mindketten ugyanúgy harcolnak az őket megillető helyért. "Az egymással való versengéshez nem kell egy szinten lenni" - jegyezte meg a szakember.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.