Megkezdték az ismertetést

Jaroszlavli tragédia: káosz a vezetőfülkében, tiltott gyógyszer a pilótában

A Rosszija-24 orosz televíziós csatorna élő adásban közvetítette a 2011. szeptember 7-én Jaroszlavlban lezuhant repülőgép balesetének műszaki körülményeit vizsgáló jelentés ismertetését.

NÉZZE MEG KÉPEINKET A TRAGÉDIÁRÓL - KATTINTSON! képgaléria

2011.11.02 13:47MTI

A pilóták hibája és a légitársaság gondatlansága vezetett a szeptember 7-én Jaroszlavlban történt repülőgép-szerencsétlenséghez - állapította meg a katasztrófa műszaki okait vizsgálóbizottság, amely szerdán ismertette jelentését.

A másodpilóta vérében a repülőgép vezetését kizáró gyógyszert, Fenobarbitalt találtak - jelentette be élő televíziós közvetítésben a vizsgálatot elvégző műszaki bizottság elnöke. A szer a központi idegrendszer működését megbénítja, ezért a pilóták számára tiltott a használata.

Az Államközi Repülési Bizottság műszaki vizsgálatot végző testülete azt is megállapította, hogy a lezuhant repülőgépet működtető cég, a Jak-Szervíz sem biztosította a megfelelő körülményeket. A pilóták egy sor hibát követtek el felszállás előtt - mint azt a szerencsétlenül járt Jak-42-es fekete doboza és roncsainak vizsgálata során kiderítették. A 44 áldozattal járó baleset okait ismertetve a sajtótájékoztatón bemutatták azt a videofelvételt, amelyen rekonstruálták a gép felszállása előtti perceket, és lejátszották az irányítótorony és a pilóták közötti, valamint a repülőgép személyzetének beszélgetését. Kiderült, hogy a kabinban nem végezték el az ilyenkor kötelező eljárást, azaz nem mérték fel a repülési paramétereket, s közvetlenül a felszállás előtt a fékrendszert hozták működésbe - mondta el a vizsgálóbizottság elnöke.

A fekete doboz felvételein az is hallatszott, hogy észlelve a bajt, a személyzet egyik tagja megpróbált közbelépni, de a kapitány a felszállás mellett döntött, miközben vagy ő, vagy a másodpilóta lába a féken volt. Emellett a pilóták helytelenül alkalmazták a Jak-40-es repülőgépen alkalmazott rutinszerű eljárásokat, amelyen előtte rendszeresen repültek, míg a lezuhant Jak-42-es típusú gépet alig ismerték.

A légitársaságnak nem volt szimulátora, s nem biztosította a személyzetnek a Jak-42-es géppel való repülési ismeretek elsajátítását, súlyosan megsértve ezzel az érvényben lévő szabályozást.

A szerencsétlenül járt repülőgép műszaki állapotának vizsgálata kiderítette, hogy a gépen sem a motor, sem a fékrendszer nem mondta fel a szolgálatot, a gépet megjavították a katasztrófa előtt.

A vizsgálóbizottság nem nevezte meg név szerint, ki volt a felelős a hibás döntésekért, mivel Az Államközi Repülési Bizottságnak ez nem feladata - közölte a testület elnöke, Tatjana Anogyina.

A szerencsétlenül járt pilóták családtagjai és kollégái nem értenek egyet a műszaki vizsgálóbizottság megállapításaival, és új, független vizsgálatot követelnek.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.