Szigorúan bírál a közvélemény

Hatalmas kártérítések a kínai vonatkatasztrófa után

A helyi mentési parancsnoki központ, miközben a média tovább bírál, bejelentette: Kína a korábban közölthöz képest csaknem megkétszerezte, közel 27 millió forintnak megfelelő összegre növelte a múlt hét végi súlyos vonatszerencsétlenség áldozatai után járó kártérítést.

2011.07.29 16:16MTI

A kormány alá tartozó központ döntése értelmében nem 500 ezer, hanem 915 ezer jüant kapnak a meghalt családtagok után a hozzátartozók - derül ki a tájékoztatóból.  Ez a hozzátartozókkal folytatott tárgyalás végleges eredménye.
   
A teljes összeget a vasútügyi minisztérium fogja biztosítani, azok számára is, akik már elfogadták a korábbi ajánlatot. A sérültek kárpótlására külön szerződést készítenek elő.
   
A napokban a kínai médiában és az online fórumokon bírálatok jelentek meg azzal kapcsolatban, hogy a vasúti felügyelet tízmilliárdokat zsebel be a biztosítási díjakból, ami a jegyárak két százaléka, s miközben az utazás díja emelkedett, a kártérítések összege évtizedek óta nem változott. Egy pekingi üzleti napilap azt is felvetette, hogy a vasútügyi tárca a biztosítási felügyelet ellenőrzése nélkül kezeli a befolyt összegeket, s azt sejtette, hogy a minisztérium többes szerepe visszaélések elfedésére alkalmas.
   
A kínai közvélemény és a kínai sajtó, benne a közmédiával rendkívül érzékenyen reagált a mai napig nem tisztázott körülmények között történt vonatszerencsétlenségre és a vasútügyi illetékesek kezdeti megnyilatkozásaira, intézkedéseire. A napilapok mellett a Hszinhua hírügynökség is helyet adott kifogásoló véleményeknek, a Kínai Központi Televízió (CCTV) munkatársai és szakértői pedig feltűnően kritikusan közelítették meg a témát.
   
"Lakhatunk olyan lakásokban, amelyek nem dőlnek össze? Utazhatunk biztonságos vonatokon?  Képesek vagyunk biztosítani az emberek számára a legalapvetőbb biztonságot? Kína, kérjük lassíts, mert a túl nagy száguldással magad után hagyhatod az emberek lelkét!" - fakadt ki a CCTV ismert műsorvezetője, Csiu Csi-ming (Qiu Qiming) élő adásban.
   
Csütörtökön hivatalosan bejelentették, hogy a jelzőberendezések komoly tervezési hibája, illetve emberi mulasztás okozta a balesetet, amelynek már 40 halálos áldozata és 191 sérültje van. A magyarázat szerint állítólag a villámcsapások miatt meghibásodott jelzőlámpa nem váltott zöld jelzésről pirosra, s a hibát a diszpécserközpontban sem észlelték. Ezért rohanhatott hátulról az álló szerelvénybe a szuperexpressz.
   
Ugyancsak csütörtökön a szerencsétlenség helyszínére utazott Ven Csia-pao (Wen Jiabao) miniszterelnök, hogy megnyugtassa a kedélyeket: átlátható vizsgálatot, s a felelősök szigorú elszámoltatását ígérte.

A kínai közvélemény és a média azonban továbbra sem nyugszik, és sorolja újabb és újabb kérdéseit. A pekingi ifjúsági lap pénteki számában például ilyeneket feszeget: Hogyan lehetett közel két évig ilyen hibás tervezésű berendezés használatban? Vannak-e, lehetnek-e más hibás konstrukciók forgalomban?
   
Az újságírók azt is kérdezik, miért nem függesztették fel a közlekedést azokon a vonalakon, ahol ugyanezeket a berendezéseket üzemeltetik? Az online fórumok bejegyzéseiből kiderül, hogy sokan nem hiszik a magyarázatot, s korrupciót sejtenek a háttérben. A Hszinhua hírügynökség egyik szakértője az eset kapcsán bírálja a monopolhelyzetet, amely a beszállító vállalatot piaci versenytárs nélkül adott esetben veszélyes előnyökhöz juttathatja.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.