Gyakran csak egy papír az ISO-tanúsítvány
Milliárdos károk az adminisztrációs szabályok be nem tartása miatt
Éves szinten akár a tízmilliárd forintos kárt is elérheti a hazai vállalkozásoknál az a hanyagság, amely a megszerzett minőségbiztosítási tanúsítvány be nem tartásából keletkezik. A nemrég rendezett ISO 9000 fórumon megjelent szakértők szerint az előírt rendnek informatikai eszközökkel kellene érvényt szerezni.
2012.10.04 17:57ma.huMegalapozott becslések szerint tízmilliárd forintos kárt okoz az ország gazdaságának évente az a jelentős különbség, ami hazánkban a megszerzett ISO minősítés és a napi munkavégzés gyakorlata között tátong − hívta fel a figyelmet az ISO 9000 fórum apropóján az LLP Dynamics hazai vezetője. Czermák András elmondta, bár a minősített cégek aránya alapján az európai élmezőnyhöz tartozunk, a tényleges folyamatok, szállítási stabilitás, kiszámíthatóság és minőség szempontjából igencsak hátul kullogunk.
A vállalkozásoknál ma a legjellemzőbb cél csupán az, hogy papíron teljesítsék az ISO bevezetést, a dolgozók gondolkodását már nem igazítják az új elvárásokhoz − számolnak be tapasztalataikról a szakértők. Ezek után az egyes emberek visszatérnek az addig alkalmazott, akár évtizedes gyakorlathoz, ami gyorsan távolítja a céget a vágyott új metodikától. Sajnos az ISO 9000-es tanúsítvánnyal rendelkező hazai cégek legalább 60 százalékánál ez a helyzet.
Ha egy magyar cég nem a tanúsítványa szerint dolgozik, előbb-utóbb biztosan bekövetkezik az a hiba, amely már nemcsak kárt okoz, de a kényes nyugati ügyfelet is elűzi – mutat rá a vezető. Köztudott ugyanakkor, mégsem használják ki a cégek, hogy a folyamatok és a szabványok állandó érvényesítését az informatikai rendszerben is kódolni lehet. Bár a vállalkozások elsősorban nem a minőségbiztosítás miatt vásárolják vállalatirányítási szoftvereiket, azokat be lehet állítani ennek a feladatnak az ellátására is – hangoztatja Czermák András.
Sok vezető saját erőből törekszik a helyzet javítására például gyakoribb ellenőrzésekkel, de erre a dolgozók leginkább kettős beszéddel, adminisztrációs látszattevékenységgel válaszolnak. Az ellenállás mindaddig erősödik, amíg be nem következik a katasztrófa. Ezzel szemben az informatikával szabályozott munkafolyamatok észrevétlenül szivárognak be a mindennapokba.
A digitalizált, számítógéppel követett és adminisztrált folyamatok minden lépésnél megkövetelik a vonatkozó sztenderdek betartását, és a munkafázisok semmilyen módon nem térhetnek el a követelményektől. Emellett természetesen az alkalmazott vállalatirányítási rendszer ellátja eredeti funkcióját is, nyilvántartja a könyvelést, a raktárat, az adót, a beszállítókat, a számlákat, az ügyféladatbázist, stb., amely már önmagában is magasabb szintű rendet eredményez.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 8:18 Felborult egy motoros kishajó a Dunán, egy embert még keresnek
- 6:10 Szokatlan jelenségre figyeltek fel a bálványosi Csiszárfürdőn
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 18:34 Higiéniai problémák egy wellness-szállóban, a NAV leengedte a medence vizét
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06