Nincs összhang

Megállapodás nélkül álltak fel az asztaltól a vasutasok

Megállapodás nélkül zárult szerdán a kollektív munkaügyi vita a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) és a Rail Cargo Hungaria Zrt. között a létszámleépítésről.

2010.10.13 12:41MTI

A szakszervezet tájékoztatása szerint az egyeztetést a létszámleépítésről pénteken az osztrák tulajdonos képviselőjének jelenlétében folytatják a Rail Cargo Hungaria Zrt.-nél. Amennyiben a szakszervezet nem tud egyezségre jutni a Rail Cargo Hungaria Zrt.-nél a létszámkérdésben, a munkahelyek megtartásában, akkor megállapodásig tartó sztrájkot tartanak. A munkabeszüntetésk időpontjáról még nem döntöttek, és látnak esélyt arra, hogy a tulajdonost és a munkáltatót jobb belátásra bírják.

Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke a szerdai egyeztetés után az MTI-nek elmondta: egymásnak ellenmondó nyilatkozatok jelennek meg a Rail Cargo Hungaria (RCH) Zrt.-nél bejelentett létszámleépítésről. Ismertette: Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a VDSZSZ elnökének írt levelében tételes cáfolta a Rail Cargo állításait, amelyekkel az első körben bejelentett 460 fős létszámleépítést indokolta.

A szakszervezet javasolta a Rail Cargónak, hogy egyeztessen a MÁV-val, és tisztázza a helyzetet. A VDSZSZ alelnöke szerint nincs összhang a Rail Cargo Hungaria és a tulajdonosa, a Rail Cargo Ausztria nyilatkozatai között sem.

Várakozás

Bárány Balázs szerint az osztrák tulajdonosnak kényelmesebb Magyarországon a munkavállalókat elküldeni, mint saját országában a dolgozókkal "ujjat húzni". A VDSZSZ alelnöke tarthatatlannak nevezte, hogy amikor Magyarországon 1 millió munkahely teremtéséről van szó, akkor a Rail Cargo Hungaria a bejelentett létszámleépítéssel 460 család sorsát tegye tönkre.

Bárány Balázs szerint a Rail Cargo Hungaria menedzsmentje nem kellő gondossággal irányítja a céget, és nem tesz meg mindent a gazdaságos működés érdekében. A szakszervezeti vezető kifogásolta, azt is, hogy a Rail Cargo Hungaria már értesítette a munkaügyi központokat a dolgozói létszám 15 százalékának, 460 embernek az elbocsátásáról, miközben a jogszabály szerint a kollektív munkaügyi vita első 7 napjában a feleknek tartózkodni kell az egyezséget veszélyeztető megnyilvánulástól.

Az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) szeptemberben Bécsben jelentette be, hogy ésszerűsíteni szeretné a magyar teherszállító leányvállalata, a Rail Cargo Hungaria (RCH) a működését, ezért jelentős létszámcsökkentésről készít tervet, és tárgyalni akar a magyar kormánnyal a pályahasználati díjakról is. A Format osztrák lap korábban arról írt, hogy az osztrák tulajdonosnak az RCH komoly gondot jelent, nem csupán drágán vették, hanem még pumpálni is kell bele a tőkét, mostanáig 330 millió eurót, az eredmény pedig tavaly 30 millió euró veszteség volt, ami az idén még nagyobbra nőhet.

A létszámleépítés elkerülhetetlen, mértéke pedig attól függ, hogy az Orbán-kormány hajlandó-e felülvizsgálni az idén decemberben hatályba lépő új pályahasználati díjakat - írta annak idején az osztrák lap, amely szerint a munkaügyi konfliktus kompromisszummal végződhet: a budapesti kormány csökkenti a pályahasználati díjat, az osztrák cég pedig eltekint a magyarok tömeges elbocsátásától.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szeptember közepén kiadott közleménye szerint az osztrák állami vasúttársaság után a magyarországi leányvállalata, a Rail Cargo Hungaria (RCH) Zrt. is megalapozatlanul hivatkozik a díjtételek drasztikus emelkedésére. Az RCH jelentősen felülbecsülte a jövő évtől érvényes díjmódosításból fakadó többletköltségeket. A minisztérium keresi a minden érintett számára elfogadható megoldást.

A MÁV Cargo szerződéseit az elszámoltatási kormánybiztos hivatala is vizsgálja, és vizsgálatot indított az osztrák korrupcióellenes ügyészség is a magyar társszervek jogsegély-kérelme nyomán. A Magyar Államvasutak teherszállítási leányvállalatának eladása 2008 végén zárult le, az osztrák állami vasúttársaság szállítmányozási csoportja, a Rail Cargo Austria (RCA) 102,5 milliárd forintért vette meg. A privatizációt akkor sikertörténetként értékelték az érintettek.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.