Kádár János régi helye
Tölgyessy: A jó elnökjelöltet nem mozgathatják könnyedén
A lehetséges köztársasági elnök jelöltek közül egyedül Sólyom László credója világos. Kérdéses: Orbán Viktor miniszterelnök milyen embert látna szívesen a poszton.
2010.06.21 14:41MR1- KossuthOlyan jelöltet választ-e, aki személyiségének erejével gyarapítja kormánya tekintélyét, vagy a miniszterelnök, szorongva a rá váró feladatok nagyságától, inkább az államfő alkalmazkodóképességét tekinti a legfontosabb erénynek? - tette fel a kérdést Tölgyessy Péter politikai elemző.
Jövő kedden államfőt választ az Országgyűlés.
A Fidesz jelöltje már az első fordulóban minden bizonnyal megkapja a szükséges kétharmados többséget. Öt éve jó előre ismertek voltak a lehetséges jelöltek, most viszont a Fidesz nem kívánva hosszabb disputát jelöltjéről, annak kilétét csak röviddel a szavazás előtt mondja meg.
Nem köszönőembernek szánták az elnököt
A rendszerváltó Alkotmány egyáltalán nem akarta a köztársasági elnök megbízatását a protokolláris köszönőember szerepére szűkíteni. De nem a hatalom közvetlen gyakorlásában, hanem a magyar állam szimbolikus megjelenítésében, az alkotmányos alapértékek képviseletében és védelmében, a rendkívüli helyzetek megoldásában adott jelentékeny teendőket az államfőnek. Nálunk nem a Köztársasági elnök kormányoz. Megválasztásának módja nem ad számára a kormány-főével versengő felhatalmazást.
A törvények és fontos kinevezések aláírásával az államfő a magyar állam tekintélyét adja a döntéseknek. Ennek jelentőségét a viszontagságos történelmű, a közhatalom tekintélyét tartósan nélkülöző országban sokan nem is értik.
A parlament által elfogadott törvényeket aláírásuk előtt az államfő az Alkotmánybíróság elé viheti. A törvényekkel szembeni egyszeri, halasztó hatású vétójával, és az Országgyűlés ülésének elnapolásával egyébként is kifejezheti ellenvéleményét a parlamenti többség akaratával szemben.
A végrehajtó hatalom tevékenységéből szükségképpen származó örökös konfliktushelyzetekből kimaradó államfő hatásköre válságos helyzetekben válhat igazán fontossá.
Éppen hatáskörének behatároltsága adhatja azt az általános közmegbecsülést, amely kivételes esetekben nehezen megkérdőjelezhetővé teheti az államfői szándékot.
Kádár János régi helye
Kezdettől akadtak, akik egészen másképpen képzelték el a magyar államfő feladatkörét: a főhatalom centrumába nem a kormányt, hanem a hosszabb időre - az 1989-es elképzelések szerint hét évre - közvetlenül választott államfőt kívánták helyezni. Ebben a logikában a kormány feladata döntően a gondokkal terhelt gazdaság és a konfliktusos társadalompolitika ügyeinek vitele.
A szertehúzó részérdekeket végső soron nem a parlament és a kormány fogja egybe, hanem a Kádár János régi „nagyintegrátori” helyére lépő államfő. Ez a megoldás sokban megfelelt volna a jó és igazságos vezetőben és nem intézményes hatalommegosztásban bizakodó magyarok államszocializmusból hozott ösztöneinek.
Elnöki rendszer stabilizálta 1958 után a francia forradalom óta ingatag francia államot. Térségünkben, ahogy haladunk kelet és dél felé, általában úgy növekszik az államfői hatáskör. Ám az elnöki rendszer társadalmi viszonyaink közepette korlátozhatja a politikai versenyt, ezzel a főhatalom leválthatóságát. Megfelelő belső korrekciós mechanizmusok hiányában létezése egyáltalán nem garantálja a valóban előrevivő gazdaságpolitikát, a sokszínű társadalom fennmaradását.
Térségünkben a kezdetek részben elnöki megoldásaihoz képest inkább parlamentáris rendszer rögzült szinte mindenhol, idővel Lengyel- és Horvátországban is. Románia változatlanul ide-oda ingadozik. Döntően elnöki rendszer inkább csak a szovjet utódállamokban és Oroszországban működik. Hazánkban ma is akadnak szép számmal, akik az évszázados parlamentarizmussal szakítva elnöki berendezkedés felé vinnék el a magyar állam szerkezetét. Ám egy ilyen megoldás a megalkotójának is jókora politikai kockázatot tartogat.
Egy államfőválasztás eredménye mindig jóval kiszámíthatatlanabb, mint egy parlamenti választásé, és a francia-típusú elnöki rendszerekben az államfő természetes joga a kétharmados parlament feloszlatása is.
Ellenállás, hallgatás, karakterizálás
Az Alkotmány adta keretek között meglehetősen különböző államfői szerepfelfogások munkáltak az elmúlt két évtizedben. Az első köztársasági elnök, Göncz Árpád, az ország általánosan szeretett „nagyapjaként”, előbb a baloldali chartás értelmiség hőseként az Antall-kormány hatalmi ellenpólusaként állt a nyilvánosság elé. Ám 1994 után, a hozzá közel álló koalíció mellett már olyannyira egyedül protokolláris teendőket látott el, hogy az újabb kormányváltás után sem térhetett vissza korábbi aktívabb fellépéséhez.
A nemzet egészének szimbolikus képviseletét jobbára magának igénylő Orbán Viktor miniszterelnöksége idején így mindkét államfőnek többnyire a hallgatás bölcsessége jutott. De Mádl Ferenc a baloldali kormány mellett is korrektül visszafogott államfő maradt.
Sólyom László viszont saját személyes programjával valóságos karaktert igyekezett adni a rutinszerű köztársasági elnöki teendőknek is.
Ahogy alkotmánybíróként rigorózus módszerességgel határolta körül az államfő alkotmányos hatáskörét, úgy most köztársasági elnökként hasonló elhivatottsággal törekedett minden apró kis lehetőséget kihasználva megmutatni - környezet- és adatvédelmi ügyekben akár aránytévesztően is - a maga minőségi értelmiségi, jogászi értékelkötelezettségeit.
Sólyom László professzoros távolságtartásával sosem lett igazán szeretett államfő.
Folytonos aktivitásával elődjeinél inkább megosztotta a közvéleményt. Inkább jobboldali, de mindig is kívül állt a két nagy közéleti tábor blokkpolitikáján. A baloldali véleményformálók jelentős hányada kezdettől nem fogadta el elnökségét. A kormánytöbbség elnökválasztási kudarcáért leginkább rá haragudott. Előre nem egyeztetett személyi javaslataival, nem kevés ütközés árán, igyekezett megtörni a konszenzusos parlamenti döntések fakó középszert pártfogoló gyakorlatát. A szaporodó válsághelyzetekben jobbára az alaptörvény szellemének megfelelően cselekedett. 2006 őszén a szocialisták számára fájdalmasan tette világossá értékítéletét a miniszterelnök politikájáról, de egyúttal igyekezett elzárni az utat az alkotmányon kívüli megoldások előtt. Megszólalása után komoly politikus már nem gondolkodhatott ukrán mintájú "narancsos forradalomról" hazánkban. Közben a baloldal nem is igen fogta fel, mit is mondott pontosan az államfő.
A lehetséges jelöltek közül egyedül Sólyom László államfői credója világos. Ha mégis lényegileg eltérne eddigi gyakorlatától: egész életművének megítélését tenné kockára.
Mit tekint Orbán Viktor a legfontosabb erénynek?
A mostanáig komolyan szóbahozott többi jelölt a tiszteletreméltó, ám a szuverén fellépésre feltehetőleg igényt nem formáló akadémikus, vagy a felsőbbség elvárásaihoz mindig hajlékony igazodó személyiség kategóriájába tartozott. A magyar közélet tele van a saját szférájukban, a tudomány, a művészet, a sport terén ragyogó eredményeket elérő, a politikában viszont esendőnek mutatkozó emberekkel, akiket politikusok mozgatnak a háttérből önmaguk hitelesítésére. Az államfői tisztség betöltése egy hosszú közéleti pálya betetőzése. A sikeres köztársasági elnök úgy jeleníti meg egy politikai oldal legjobb értékeit, hogy közben az ellentábor is tisztelheti munkásságát. A legszerencsésebb, ha tiszteletet kiváltó karakteréhez populáris vonások is társulnak. Az igazán jó jelölt egész életútjával bizonyította, hogy autonóm személyiség, akit még támogatói sem mozgathatnak könnyedén.
Az eddigi tapasztalatok szerint Orbán Viktor a folytonos politikai versengésből kilépve jobbára magának kívánja fenntartani a nemzet egészének képviseletét.
Ezen aligha változtat, ám kérdéses: államfőjelöltjével mennyire kívánja kiszélesíteni táborát? Olyan jelöltet választ-e, aki személyiségének erejével gyarapítja kormánya tekintélyét, vagy a miniszterelnök, szorongva a rá váró feladatok nagyságától, inkább az államfő alkalmazkodóképességét tekinti a legfontosabb erénynek?
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:39 Húsvét - Ferenc pápa: nincs béke a fegyverkezés leállítása nélkül
- 20:37 Brit harci gépek követtek orosz katonai repülőgépeket a NATO keleti határainak közelében
- 18:35 Az Egyesült Államok több városában tüntetéseket tartottak a Trump-adminisztráció politikája ellen
- 16:34 Húsvét után ismét változékonnyá válik az időjárás
- 14:32 Kigyulladt egy folyami hajó Kongóban, sokan életüket vesztették
- 12:31 Ferenc pápa a szombat esti virrasztás előtt megjelent a Szent Péter-bazilikában
- 10:30 Kilencen sérültek meg az M7-esen a Pázmándnál történt balesetben
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06