Jobb repülőteret akarnak Ferihegy dolgozói

LESZ: tarthatatlan állapotok uralkodnak Ferihegyen

Mindennapos jogsértések, elmaradt fejlesztések és Ferihegy tarthatatlan állapota miatt tüntet a reptérre vezető út mentén elhelyezett óriásplakátokkal és békés demonstrációval a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezete (LESZ).

2009.08.03 13:35ma.hu

Az érdekképviselet egy hónapon keresztül három óriásplakáton jeleníti meg a dolgozók azon üzenetét, hogy a véget nem érő reptéri megszorítások, a gyakori jogsértések a szolgáltatás színvonalának csökkenéséhez vezetnek, és immár a repülésbiztonság kérdését is felvetik, ugyanis senki nem akarhatja, hogy minimálbérre bejelentett, kötelezően túlóráztatott, a mindennapi stressztől zaklatott dolgozók feleljenek az utasok kényelméért és biztonságáért.

A LESZ szerint folyamatosak a jogsértések, csak az elmúlt három évben 53 esetre volt példa, ahol  az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Felügyelet, illetve az eljáró bíróságok súlyos mulasztást állapítottak meg, amely dolgozók százait érintette. A szabálytalan (fekete) foglalkoztatástól a pihenőidők visszatartásán át a késedelmes bér-kifizetésekig terjednek az ügyek. Jellemző gyakorlat a hivatalos szakszervezeti kifogások semmibevétele, és a cégek működésével, üzleti és létszám-terveivel kapcsolatos alapvető adatok visszatartása, amelyek megismeréséhez a Munka Törvénykönyve alapján a szakszervezeteknek joga van.

Elmaradt fejlesztésekre is figyelmeztet a szakszervezet, ugyanis a privatizációs szerződésben vállaltakhoz képest több tízmilliárd forintos adóssága van a reptéri cégeknek, elsősorban a Budapest Airportnak (BA). Az Állami Számvevőszék vizsgálata megállapította: a cég 2007-ben 11,6 milliárd forintos elmaradásban volt saját vállalásaihoz képest. Jelenleg még egy év áll a jelenleg német tulajdonú vállalat rendelkezésére, hogy mintegy 60 milliárd forintos fejlesztési vállalásait teljesítse.

Eközben a munkavégzés legelemibb körülményei is csak nehezen biztosítottak: hiányzó vagy alkalmatlan munka- és védőruházat, rossz szellőztető és klímaberendezések, használhatatlan bútorok és öltözőszekrények nehezítik a dolgozók mindennapjait - áll a közleményben.

A LESZ szerint a bajt csak tetézik az elhibázott kiszervezések. A reptér nagy munkaadói profitjuk növelését egyes feladatok kiszervezésével tartják megvalósíthatónak. Ez önmagában még elfogadható is volna, azonban az esetek túlnyomó többségében az outsourcing nyilvánvalóan elhibázott, a dolgozók kisemmizése mellett a szolgáltatási színvonal csökkentését is magával hozza. 2006 óta összesen 929 munkavállaló jutott erre a sorsra, elveszítve a korábban kollektív szerződésben garantált jogaikat. A Budapest Airport úgy szervezte ki két éve a minibusz üzletágat, - amely egészen addig biztos munkahelyeket és jövedelmező üzletmenetet jelentett -, hogy az mára az összeomlás szélére került. A Malév-csoportban elgondolkodtató módon épp azt a tevékenységet szervezik ki (áru-szállítás), amely stabil nyereséget hozhatna a cégnek. A MALÉV több milliárdot érő üdülőjét, most néhány száz millió forintért akarják eladni.

A LESZ nem hivatalos úton arról értesült, hogy a Catering kiszervezése is napirendre került, ami több milliárd forintos volumenű piac a légiközlekedésen belül. A mára az elnyert kiszervezések nyomán számos területen jelen lévő Airport Security Kft-t és lassan megszámolhatatlan, követhetetlen alvállalkozóját pedig már többször elmarasztalták munkaügyi jogsértések miatt. Ez persze nem meglepő: az ajánlatokban szereplő költségcsökkentés a munkavállalókon történő megtakarításokkal, a dolgozók kisemmizésével érhető el.

Az érdekképviselet arra is felhívta a figyelmet, hogy az elmúlt három évben – szemben az ellentétes ígéretekkel – 1045 főt bocsátottak el a repülőtérről, miközben a szigorodó nemzetközi normáknak köszönhetően a feladatokból még több is lett Ferihegyen. Ennek egyenes következménye például a BA-nál kötelezően elvárt túlmunka-végzés, vagy a műszakok ultimátum-szerű átszabása, ami fontos szerepet játszott a tavaly decemberben kirobbant sztrájkban.

Az új munkarendek és a csökkentett műszak-pótlékok kevesebb fizetést jelentenek a dolgozóknak, de más problémát is felvetnek. Sokan éppen ezekben a hetekben nem tudják kivenni előre bejelentett nyári szabadságukat az ember-hiány miatt. A műszakukat éjszaka befejezőkkel könnyen előfordulhat, hogy nem tudják elhagyni Ferihegyet – tömegközlekedési lehetőség hiányában. Az új munkarendekben másodállás vállalása sem lehetséges már, ami sokaknak az egyetlen lehetőséget jelentette, hogy családjaikat eltartsák - áll a LESZ közleményében.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.