Estétől már nemcsak a keleti részt érinti...

Vasutassztrájk: Ma 18 órától az egész ország területére kiterjesztik

Az egész ország területére kiterjesztette vasárnap 18 órától a határozatlan idejű vasutassztrájkot a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) Szolidaritás, a hét utolsó napján hajnalban újrakezdett gördülő sztrájk addig csak Kelet-Magyarországot érinti.

Sztrájk: Vasárnap reggeli képek az ország vasútállomásairól képgaléria

2008.12.14 11:33MTI - Fotó: MTI

A szakszervezet azt követően döntött, a már többször felfüggesztett gördülő munkabeszüntetés folytatásáról, hogy továbbra sem született egyezség a munkaadóval folytatott tárgyalásokon.

Gaskó István,
a VDSZSZ elnöke szombaton jelentette be, hogy a februárban megkezdett és már többször felfüggesztett sztrájk az ország Dunától keletre fekvő területeit érinti, a főváros és Cegléd kivételével Pest megyét nem.

A sztrájk alatt nyújtandó elégséges szolgáltatás mértékéről nem sikerült egyezségre jutni. Kavalecz Imre közölte: a sztrájk ideje alatt a vasútvonalakon járat-kimaradásokra, útvonal-rövidülésekre kell számítani, a vonatok közlekedése ebben az időszakban kiszámíthatatlan.

A felek 2008. december 10-én tartották a munkaügyi egyeztetés legutóbbi, 60. fordulóját, amelyen - az eddigi alkalmakhoz hasonlóan - nem jutottak megállapodásra sem a VDSZSZ követeléseiről, sem az elégséges szolgáltatásokról.

A VDSZSZ egyik fő követelése, hogy minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, ami a 102,5 milliárd forintból 8 milliárd forintot tenne ki.

A szakszervezet továbbá - a megajánlott 6,9 százalékos bérfejlesztés mellett - 10 százalékos többlet-bérfejlesztést kér a kiszervezett MÁV-társaságok dolgozói számára a MÁV-START Zrt., a MÁV-Trakció Zrt., illetve a MÁV-Gépészet Zrt. munkavállalóinak.

A MÁV-társaságok jogszerűtlennek és közgazdaságilag megalapozatlannak tartják a VDSZSZ követelését.

A MÁV Zrt. álláspontja szerint a privatizációs törvény nem teszi lehetővé a más társaságokban dolgozók számára a kedvezményes tulajdonszerzést, így azt csak a MÁV Cargo dolgozóinak ajánlották fel a részvények 5 százaléka erejéig.

A legutóbbi egyeztetésen a VDSZSZ azt is elmondta, hogy nem tartják megfelelőnek a december 14-én életbe lépő új menetrendet, mivel az szerintük ellehetetleníti a személyszállítást, ezért kérik a felfüggesztését mindaddig, amíg jobb nem készül helyette.

Sigulinszki Tibor MÁV szóvivő ezzel kapcsolatban elmondta, hogy a menetrendet a Vasúti Pályakapacitás Elosztó Kft. készítette a szállítók megrendelése szerint.

A cél az volt, hogy minden vonalon ütemes menetrend legyen, de a szűkített költségkeret ezt nem tette lehetővé. A VDSZSZ december 10-én elégséges szolgáltatásként vonalanként napi egy pár, illetve Budapest térségében összesen 20 pár vonatot ajánlott.

A MÁV szerint az elégséges szolgáltatás azt jelenti, hogy a munkába, majd pedig a hazajutást biztosítani kell. Ehhez álláspontjuk szerint kevés a vonalankénti egy pár vonat.

A VDSZSZ 2008. február 1-jén hirdette meg határozatlan idejű, úgynevezett gördülősztrájkját, amely bármikor felfüggeszthető és újraindítható. Azóta február 1-jén, február 4-7 között, február 25-én, április 7-én, valamint július 15-én sztrájkoltak.

A MÁV Zrt., a MÁV-START Zrt., a MÁV-Trakció Zrt., a MÁV-Gépészet Zrt., valamint a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) közötti tárgyalásokba 2008. február 15-én közvetítőt is bevontak.

Az egyeztetések így Herczog László, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium szakállamtitkárának bevonásával folytatódtak, azonban azóta sem hoztak eredményt, mivel mindkét oldal ragaszkodik az álláspontjához.

A VDSZSZ, időközben kiegészítette eredeti követeléseit: a megemelt inflációs várakozásokra hivatkozva a bérek további 1,1 százalékos emelését, majd a korábban bezárni tervezett 38 mellékvonal megtartását kérte.

Előbbi követelést azonban a bíróság nem minősítette jogszerűnek, míg utóbbi tárgytalanná vált, amikor a közlekedési tárca vállalta, hogy 2010-ig nem lesz vonalbezárás.

A MÁV-csoport 36.991 munkavállalójából 9.400 a VDSZSZ tagja. A MÁV Zrt.-nél 2007. december 31-én - amikor még a mozdonyvezetők és a gépészet dolgozói is odatartoztak - 29.985 munkavállalóból 5.863, a MÁV-START-nál a 4.894 munkavállalóból 2.506 volt tagja a VDSZSZ-nek.

A MÁV-Cargónál 2.112 munkavállalóból 1.031-en tagjai a VDSZSZ-nek. A vasúti ágazatban a VDSZSZ mellett jelentős szervezettséggel rendelkezik még a Mozdonyvezetők Szakszervezete, a Vasutasok Szakszervezete, a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete, valamint a Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.