Diadalmenetben száguld
110 éves a Fiat autógyár
1899. június elsején a torinói Caffé Burellóban kilenc olasz férfiú úgy döntött, ló nélküli jármű előállításával foglalkozó gyárat alapítanak. A Fabbrica Italiana Automobili Torino (FIAT) alapító okiratát július 11-én írták alá, a cég ügyvezető igazgatójának a befektetők közül eltökéltségével, előrelátásával kiemelkedő Giovanni Agnellit, egy kisváros polgármesterét választották meg.
2009.05.30 08:16MTIAz 1900-ban megnyílt gyár 150 embert foglalkoztatott és 30 darab két-három üléses járművet készített, az ovális, kék alapú Fiat emblémát 1904-ben kezdték használni.
A gyár gyorsan terjeszkedett, a termékskálára a személyautók mellé felkerültek a könnyű haszongépjárművek, a hajómotorok, a teherautók és a villamosok. Az I. világháborúban a hadsereget látta el járművekkel, a háború utáni válságból új modellekkel, így az első négyüléses autóval lábaltak ki. 1922-ben fejeződött be a Lingotto üzem, a kor legnagyobb európai gyárának építése, amelynek tetején próbapálya működött. A harmincas évek közepén jelent meg az a két típus, amely megváltoztatta Olaszország arculatát: az alacsony fogyasztású Balilla és a Topolino, e törpeautót 1955-ig gyártották.
1937-ben kezdődött el a Mirafiori üzem építése, amelynél az ipari üzemszervezés legfrissebb újításait alkalmazták. A II. világháború már az egyik legnagyobb olasz iparvállalatot döntötte romba, az újjáépítés 1948-ra fejeződött be. Az 1950-es évek második fele, az olasz "gazdasági csoda" időszaka példátlan bővülést hozott a Fiat számára is, 1955-ben jelent meg a farmotoros 600-as, 1957-ben az új 500-as, e kisautók tömegek számára váltak elérhetővé.
Agnelli-unokája, Gianni 1966-ban vette át az akkor már évi 1,6 millió gépkocsit gyártó, 350 ezer embert foglalkoztató birodalmat, amely a hetvenes évek végéig nem termelt nyereséget. Az "ügyvédként" is emlegetett Agnelli terjeszkedésbe kezdett, üzemeket telepített az elmaradott déli országrészbe, a Fiat megjelent Brazíliában, Kínában, gyárat hozott létre a Szovjetunióban, ahol Lada néven gyártották a 124-es módosított változatát, licence alapján készültek a Polski Fiatok és a Zastavák. (2008-ban a Fiat-konszern megszerezte a szerb Zastava gyár többségi tulajdonát.)
A nyolcvanas évek - jórészt az Uno elképesztő sikerének köszönhetően - a Fiat diadalmenetét hozták, a cég az olasz tőzsde történetének legnagyobb tőkeemelését hajtotta végre, vásárolt konkurens márkát (egyebek között az Alfa Romeót és a Ferrarit), áruházláncot, napilapot, biztosítót. 1993-ra mégis súlyos pénzügyi helyzetbe került, ebből a költségek visszafogásával és a fejlesztés előtérbe helyezésével lábalt ki. Agnelli 1996-ig vezette a céget, a család továbbra is a részvényeinek 30 százalékát birtokolja. 2002-ben a Fiat történetének legsúlyosabb válságát élte át, de kilábalt szorult helyzetéből és ma már ismét nyereséges.
A gazdasági válság idején előre próbál menekülni: tulajdonhányadot vásárolt a bajba jutott amerikai Chryslerben és a nehéz helyzetbe került Opelt is megpályázta. A Fiat-csoport 12-szer nyerte le az Év Autója-díjat, legutóbb 2008-ban az újraálmodott 500-assal.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 8:27 Elhunyt Ferenc pápa
- 6:40 Kínai áttörés a haditechnikában - újtípusú robbanószert teszteltek élesben
- 22:39 Húsvét - Ferenc pápa: nincs béke a fegyverkezés leállítása nélkül
- 20:37 Brit harci gépek követtek orosz katonai repülőgépeket a NATO keleti határainak közelében
- 18:35 Az Egyesült Államok több városában tüntetéseket tartottak a Trump-adminisztráció politikája ellen
- 16:34 Húsvét után ismét változékonnyá válik az időjárás
- 14:32 Kigyulladt egy folyami hajó Kongóban, sokan életüket vesztették
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06