Két új Alfa "erőmű"

Világújdonságok az Alfa Romeo motorháztetője alatt

Az Alfa Romeók látványos karosszérialemezei mögött mindig is különleges volt a technikai töltet. Most két újdonsággal rukkolt elő a gyártó: az 1,75 literes, 200 lóerős turbós benzinmotorral és a 2,0 literes 170 lóerős dízellel.

2009.03.17 08:55ma.hu

Az 1,75 literes turbós, 200 lóerős benzinmotor, Euro5-ös kibocsátással azért is említésre méltó, mert az 1750 köbcentis hengerűrtartalom igazi Alfa unikum. A márka történelmét ismerőknek kedves is ez a szám. Előbb a 60-as évek végén egy felsőkategóriás négyajtós jelent meg ilyen típusszámozással, majd egy sportgép, a híres 1750 GT Veloce kupé. Mindkettőt 118 lóerős csupa könnyűfém szerkezetű négyhengeres hajtotta, teljesítményük a kategória csúcsát jelentette, hiszen éveken át nem szárnyalta túl egyetlen konkurens sem.

A másik újdonság a 2,0 literes, 170 lóerős JTDM közös csöves turbódízel motor, Euro5-ös kibocsátással. Az itt is használt, de alaposan továbbfejlesztett nagynyomású közös csöves befecskendezés a Fiat csoport és a Bosch gyermeke, s a 90-es évek végén forradalmasította a világ dízelmotor gyártását.

Mindkét erőforrást az FPT (Fiat Powertrain Technologies) gyártja, hatfokozatú kézi kapcsolású váltóval, az újdonságok áprilistól a Bretában, a Spiderben és a 159-esben is megjelennek.

Az új 1,75 literes erőforrás fejlesztői a modern benzinmotor építés csúcsmegoldásait gyűjtötték össze e motorban: közvetlen befecskendezés, folyamatosan (fokozatmentesen) változó szelepvezérlés, turbós feltöltés, és forradalmian új motorirányító elektronika. Az eredmény: az új motor teljesítménye és forgatónyomatéka minden szempontból összevethető a modern, 3,0 literes szívómotorokéval, miközben fogyasztása a tényleges hengerűrtartalmának megfelelő szinten marad.

Fő újítása a túlnyomásos, „átöblítéses” technológia, mely akkor használatos, ha a motorban a töltőnyomást (turbó, vagy kompresszor) nem csak a hengerek friss levegővel való feltöltésére, hanem az előző munkaütemből bennük maradt haszontalan és káros kipufogógáz kisöprésére is használják.

A nagynyomású kettős, közvetlen befecskendezéssel az Euro5-ös kibocsátási, környezetvédelmi normák különösen kisméretű katalizátorral is betarthatók, így a katalizátor mérete alig befolyásolja a kipufogó ellennyomását, azaz alig csökkenti az elérhető teljesítményt.

Az új, 2,0 literes JTDM turbódízel a korábbi 1,9-es egyenesági leszármazottja. Nyomatéka és teljesítménye jelentősen megnőtt miközben könnyedén teljesíti a jelenlegi legszigorúbb, Euro5-ös környezetvédelmi előírásokat. Vegyesüzemű széndioxid kibocsátása kiemelkedően jó: 136 és 142 g/km közötti (a négyajtós Alfa 159-esben).

A hengerűrtartalom a furatok egymilliméteres (82-ről 83 mm-re) megnövelésével emelkedett 1,9 literről 2,0 literre, s új, változó geometriájú turbójával a friss erőforrás azonnal - a konkurenciát megelőzve - a piac élvonalába ugrott. A fogyasztás jelentősen csökkent, a négyajtós Alfa 159-es vegyes értéke mindössze 5,4 l/100 km. A kompresszió 17,5:1-ről 16,5:1-re csökkent, ez az égési csúcsnyomás lecsökkentésén keresztül a savas esőkért felelős nitrogénoxidok kipufogógázi arányát is csökkenti, különösen hatásosan. Kisfeszültségű izzító gyertyáival az új motor elődjénél kevesebb hidegindítási izzítással is beéri, így gyorsabb lehet az indulás. Az Euro5-ös normák betartásában fontos szerep hárul az új (a motorhoz közel telepített) részecskeszűrőre, és a nagyarányú kipufogógáz visszavezetésre is. Ez utóbbi különösen kompakt szerkezetű, mert a megszokottakkal ellentétben rendszerének összes elemét egyetlen egysége foglalták össze.

Az Alfa 159-es (a korábbi 1,9-es 120 LE-s és az új 2,0 literes 170 LE-s erőforrással) különleges „környezetvédő” felszereléssel (alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok, hosszabb váltó áttételezés) is elérhető. Így tovább javíthatók az emissziós értékek és csökkenthető a fogyasztás, a márkára jellemző sportos karakter, és vezetési élmény feláldozása nélkül. Az így elért 136 és 138 g/km-es vegyes széndioxid kibocsátási értékek (Alfa 159 szedán), Európa CO2 alapon adózó országaiban (Pl.: Belgium, Franciaország, Hollandia, Anglia) a tulajdonosok számára komoly anyagi előnyökkel is járnak.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.