Légszennyezés, zaj, dugók az útdíjban
Európai Parlament: igen a megemelt útdíjra
A környezetvédő mozgalmak sikerét is jelenti az Európai Parlament tegnapi szavazása a tehergépkocsik útdíjáról szóló irányelv módosításáról. A képviselők elfogadták, hogy a levegőszennyezés, a zaj és (bizonyos feltételek mellett) a torlódások költségei is beépíthetők legyenek az útdíjba.
2009.03.12 10:57ma.huEzáltal legalább részben megszűnhet az a visszásság, hogy a közúti teherfuvarozás az egyetlen gazdasági tevékenység, ahol az Európai Unió tiltja a környezeti és egészségi károk költségeinek érvényesítését az árakban.
A Levegő Munkacsoport sok más civil szervezettel összefogva már régóta sürgeti, hogy az uniós szabályozás tegye nemcsak lehetővé, de kötelezővé is az említett költségek beépítését a közúti fuvarozás áraiba, hiszen ez felel meg "a szennyező fizet" elvnek, amit az Európai Unió Alapszerződése is előír. A most megszavazott komoly előrelépésnek tekinthető annak ellenére, hogy nem kötelezi a tagállamokat az útdíj bevezetésére, és továbbra is meghagy igen komoly kedvezményeket a közúti fuvarozók számára.
A Levegő Munkacsoport örömmel fogadta, hogy magyar képviselők is elősegítették a kompromisszumos módosítás elfogadását. A szavazás azért is számít nagy győzelemnek, mert egyes fuvarozói lobbicsoportok minden komoly nyomást fejtettek ki a képviselőkre az általuk sérelmesnek tartott javaslatok elfogadásának megakadályozására. Többek között "szavazási útmutatót" is készítettek a képviselők részére.
Ezek az érdekcsoportok elsősorban azzal indokolták álláspontjukat, hogy ez újabb terheket jelentene a gazdaságnak, amit az már nem bír el. A Levegő Munkacsoport viszont már számos alkalommal rámutatott, hogy ennek éppen az ellenkezője igaz. Az útdíj bevezetése, illetve emelése lehetőséget adna a munkabéren lévő terhek csökkentésére, ami elősegítené a foglalkoztatottságot. A tehergépkocsik által okozott költségek ugyanakkor ma is léteznek, az útdíj révén viszont ezek nem az egész társadalmat, hanem az okozókat terhelnék. Az útdíj elősegítené a helyes árak kialakulását, így az egész gazdaság ésszerűbben, hatékonyabban működne.
A szállítási költségek átlagosan mintegy 4-5 százalékot tesznek ki a termékek árában, tehát a fuvarozói árak emelése nem növelné érdemben az inflációt sem.
Sőt, a hatékonyság kikényszerítésével inflációellenes hatása lenne. (Németországban az útdíj bevezetésének hatására 25 százalékkal csökkentek az üresfutások.)
Az irányelv végső elfogadása most már a tagországok minisztereit tömörítő Tanácson múlik. A környezetvédő civil szervezetek tovább dolgoznak az emberek egészsége és a nemzetgazdaság szempontjából egyaránt előnyös szabályozás elfogadásáért. A Levegő Munkacsoport bízik abban, hogy a magyar kormány képviselője is ennek szellemében fogja leadni szavazatát a Tanácsban.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:39 Húsvét - Ferenc pápa: nincs béke a fegyverkezés leállítása nélkül
- 20:37 Brit harci gépek követtek orosz katonai repülőgépeket a NATO keleti határainak közelében
- 18:35 Az Egyesült Államok több városában tüntetéseket tartottak a Trump-adminisztráció politikája ellen
- 16:34 Húsvét után ismét változékonnyá válik az időjárás
- 14:32 Kigyulladt egy folyami hajó Kongóban, sokan életüket vesztették
- 12:31 Ferenc pápa a szombat esti virrasztás előtt megjelent a Szent Péter-bazilikában
- 10:30 Kilencen sérültek meg az M7-esen a Pázmándnál történt balesetben
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06