Egy utcai sportgép versenyambíciókkal

Erősebb GT3 modell gazdagítja a Porsche 911 kínálatát

A Porsche újabb modellel bővíti 911-es sorozata második generációjának kínálatát: az új 911 GT3 elődjénél még erősebb, gyorsabb és pontosabban irányítható sportkocsiként mutatkozik be.

2009.02.04 19:20ma.hu

A konstruktőrök az atmoszférikus motorral szerelt utcai 911-esek legsportosabbjának fejlesztésekor számos, közvetlenül a versenysportból átvett tapasztalatot használtak fel. Az új GT3 így nemcsak az utcán, hanem a versenypályán is meggyőző benyomást kelt. Az új 911 GT3 március 3-án, a Genfi Autószalonon tartja világpremierjét, értékesítése Európa-szerte májustól indul.

A 911 GT3 mindenekelőtt két alapvető tulajdonsága, teljesítménye és menetdinamikai adottságai tekintetében fejlődött. Jól bevált atmoszférikus hathengeres aggregátja immár 435 LE (320 kW) teljesítményt produkál, 20 lóerővel múlva felül elődjét. Ez mindenekelőtt az összlökettérfogat 200 köbcentiméteres növekedésének – így összesen már 3,8 liter –, valamint a tovább optimalizált töltetcsere-folyamat eredménye. Az új konstrukcióban ugyanis a VarioCam rendszer már nemcsak a szívó-, hanem a kipufogó-oldali vezérműtengelyek folyamatos állításáról is gondoskodik.

A boxermotor fejlesztése mindemellett a forgatónyomaték-szint közepes fordulatszám-tartományokon, azaz elsősorban a mindennapi közlekedésben jól érzékelhető növelésére is kiterjedt. Az új GT3 menetteljesítményeiben is még feljebb lépett: a 0-tól 100 kilométer/óráig tartó sprinthez mindössze 4,1, a 160-as tempó eléréséhez pedig álló helyzetből csupán 8,2 másodpercet igényel. Csúcssebessége 312 kilométer/óra.

A 911 GT3 továbbfejlesztésének másik súlypontját menetdinamikai képességeinek további fokozása jelentette. Első ízben kapta meg e modell a Porsche menetstabilizáló rendszerének speciális, különösen sportosra hangolt változatát. Ebben az oldalgyorsulási képesség szabályzására szolgáló stabilitásellenőrző, valamint a kipörgésgátló funkció egyaránt fokozatosan, akár teljesen ki is kapcsolható. A pilóta GT3 feletti teljes körű menetdinamikai ellenőrzésének biztosítása érdekében e funkciók még az extrém menethelyzetek során sem aktiválódnak önműködően újra, hanem kizárólag a vezető gombnyomással adott utasítására.

Az új GT3 viselkedését a magasabb sebességtartományokon fokozott tapadás és stabilitás jellemzi. Az egészen a legapróbb részletekig terjedő aerodinamikai fejlesztések eredményeképpen a leszorító erő mind az első, mind pedig a hátsó tengelyen oly mértékben növekedett, hogy az új modellt összességében több mint kétszer akkora erőhatás préseli az útra, mint elődjét. Az új aerodinamikai csomag új külsőt is kölcsönöz a GT3 számára, Bi-Xenon fényszórókkal, LED-technikájú hátsó lámpatestekkel és átdolgozott légbeömlő, illetve szellőzőnyílásokkal.

A 911 GT3 aktív PASM futóműve a Porsche mérnökei számára a rugók és a stabilizátorok még feszesebb hangolására, ezzel a PASM sport-üzemmódjában még pontosabb irányíthatóság elérésére kínált lehetőséget. A mindennapi közlekedés színvonalas lengéskényelme azonban a PASM normál üzemmódjában továbbra is rendelkezésre áll. A GT3 funkcionális és optikai fejlesztését új, még könnyebb, illetve a versenysportot idéző formavilágú keréktárcsákon alkalmazott központi kerékanyákkal és különösen nagy teljesítményű gumiabroncsokkal tették teljessé a tervezők.

Menetdinamikai képességei fejlődésével – egyfajta Porsche-hagyományként – természetesen a 911 GT3 fékteljesítménye is növekedett. Féktárcsái már könnyű alumínium agyra szerelt, megnövelt felületű súrlódó gyűrűkből épülnek fel, tovább javított belső szellőzésük pedig szintén a magasabb fékteljesítményt szolgálja. Kívánságra a PCCB kerámiafékek a GT3 számára adaptált változata is rendelkezésre áll.

Ősztől újabb extrafelszerelés jelenik meg a GT3 kínálatában, amely kifejezetten a versenypálya-bevetésekre készül. Az új, dinamikus motorfelfüggesztés  a versenyszerű alkalmazást felismerve, felkeményíti a motor egyébként jóval rugalmasabb tartóit. A mindennapok GT3 kínálta magas fokú kényelme mellett így a versenypályák gyors fordulóiban immár elmaradnak a motor tehetetlenségéből származó zavaró impulzusok.

További előnyként jelentkezik az indulást követő gyorsítás során tapasztalható, még hatékonyabb vonóerő-átadás. Ugyancsak újdonság az első felfüggesztés kívánságra rendelhető emelhető kivitele, amellyel a jármű szabadmagassága – egyenetlen úton, szegélyköveknél vagy épp a garázsfelhajtókon – gombnyomásra 30 milliméterrel növelhető.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.