Tisztább Mazda kipufogók
Új katalizátor technológia a Mazdától
A Mazda a világ első "különálló nanotechnológiás" rendszerű katalizátorának alkalmazását kezdi meg a napokban.
2009.01.09 09:59ma.huA rendkívül tartós új katalizátor markáns mértékben csökkenti a gyártáshoz használt drága nemesfémek mennyiségét, illetve igen hatásosan tisztítja az autók kipufogó gázait. Az új katalizátor az új Mazda3 típusban lesz először alkalmazva, melynek értékesítése az idei évben kezdődik. Az új különálló nanotechnológiás rendszerű katalizátor az új Mazda3-ban mindössze 0,15g/liter nemesfém felhasználásával készül, amely 70 százalékkal kevesebb, mint az előző kivitel 0,55g/liter adata.
Az értékes fém felhasználásának nagymértékű csökkentése mellett, az új Mazda3 Japánban teljesíti a Szuper Alacsony Károsanyag Kibocsátású Jármű besorolást, ami azt jelenti, hogy a 2005-ös japán előírásoknál 75%-kal alacsonyabb a kibocsájtott káros gázok mennyisége. Az autóiparban használatos katalizátorok hordozóanyagból és az azt bevonó nemesfém részekből állnak. Ezek a fémek elősegítik a kipufogógázt tisztító kémiai reakciókat.

A hagyományos katalizátorokban a forró kipufogógázok hatására az igen apró nemesfém részek hajlamosak nagyobb darabokká összeállni, mellyel jelentősen csökken a felületük, ami így a katalizátor hatásfokát redukálja. A hagyományos katalizátorok hatásfokának megőrzéséhez éppen ezért nagyobb mennyiségű nemesfém használatára van szükség. Így tudják garantálni a kívánt nagyságú reaktív fémfelületet.
A Mazda tulajdonképpen az aktív nemesfém felület növelése érdekében fejlesztette ki az új megoldást. A megoldás lényege, hogy a gyártás során precízen kontrollálják a nemesfém darabok méretét, szigorúan öt nanométeren belül tartva azokat, illetve saját hordozó szerkezetet fejlesztettek ki. A megoldással a Mazda elmondhatja magáról, hogy a világ első olyan katalizátorát fejlesztette ki, melyben a különálló nanoméretű nemesfém részek fixen be vannak ágyazva a hordozóban.
Ennek eredménye, hogy a nemesfém részek nem tudnak nagyobb darabokká összeállni, így a katalizátor bármilyen üzemeltetési körülmények között is tartósan megőrzi hatásfokát. A Mazda az új megoldást minél előbb szeretné az összes típusában alkalmazni.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 8:18 Felborult egy motoros kishajó a Dunán, egy embert még keresnek
- 6:10 Szokatlan jelenségre figyeltek fel a bálványosi Csiszárfürdőn
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 18:34 Higiéniai problémák egy wellness-szállóban, a NAV leengedte a medence vizét
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06