Fontos a taníttatás biztosítása is

MTA: a családi pótlék nem a jutalmazás vagy a büntetés eszköze

A Magyar Tudományos Akadémia (MTA) Gyerekszegénység Elleni Programjának (MTA GyEP) állásfoglalása szerint a családi pótlékkal kapcsolatban benyújtott törvénymódosítás nem alkalmas az iskolai hiányzás kezelésére.

2010.05.25 17:41MTI

A családi pótlék a gyermek felneveléséhez biztosított közösségi hozzájárulás, nem pedig a büntetés vagy jutalmazás eszköze - hangsúlyozta az MTA GyeP az MTI-hez kedden eljuttatott dokumentumban. 

Mint írják, a benyújtott indítvány nem tartalmaz indoklást, nem szól a probléma nagyságrendjéről, jellegéről, az iskolai mulasztás és a tanulmányi eredmény összefüggéseiről, a család mellett az iskola és a gyermek felelősségéről.
 
A döntés előkészítőinek azért kellene részletesen kifejteniük a szakmai szempontokat, mert nagyon összetett, egyetlen eszközzel nem megoldható problémáról van szó. 

Emlékeztetnek, hogy 2009-ben, a családi pótlék ötven százalékának természetben történő folyósítását lehetővé tevő törvénymódosítás előtt is jelezte a MTA GyEP, hogy ez ellentétes a gyermekvédelmi törvény alapelveivel, a gyerekek jólétét és védelmét szolgáló szakmai törekvésekkel.
 
Ha a gyerek szükségleteit a család önhibájából nem biztosítja, a gyermekvédelmi törvényben foglaltaknak megfelelően a védelembe vételi eljárás célként jelölhette meg, hogy segítsenek a családnak a pénzzel bánni. Ehhez képest az eseti gondnok bevonásával folyósított természetbeni támogatás diszkriminatív intézkedés - olvasható az állásfoglalásban. 

Felhívják a figyelmet arra, hogy a kisebb gyerekek esetében sokkal ritkább az iskolai mulasztás, elsősorban a középiskolákban fordul elő. Egy 2003-ban készült hatásvizsgálat alapján elmondható, hogy ebben a családnak, a gyereknek és az iskolának is szerepe van. Több külföldi tapasztalat azt mutatja, hogy a büntető jellegű megoldások nem hatásosak, szükséges a pillanatnyi helyzetben nyújtott segítség, a szociális okok miatti hiányzások esetén a megfelelő eszközök rendelkezésre bocsátása. 

Ha arról van szó, hogy a szülők elhanyagolják gyereküket, a védelembe vétel akkor lehet jó megoldás, ha megvan a szolgáltatásokhoz szükséges kapacitás. A hiányzások hatékony kezelése lehet az ösztöndíjak bevezetése az iskolákban, illetve az intézményekbe telepített szakemberek munkacsoportja.
 
Fontos a továbbtanulás, a középiskola-választás alapos előkészítése és a pedagógiai munka fejlesztése - olvasható az állásfoglalásban.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.