Rejtélyes gammasugár-források a Tejútrendszerben

Sem látható fényt, sem röntgensugárzást nem bocsátanak ki azok a testek, melyeket a gamma-források kutatása során fedeztek fel.
2005.03.25 15:17, Forrás: ma.hu

A High Energy Stereoscopic System elnevezésű program tudósai a rendkívül nagy energiájú gammasugárzás-források után kutatva meglepő felfedezést tettek: olyan testeket találtak, melyek csupán a legmagasabb energiaszinteken bocsátanak ki sugárzást, írta a PhysOrg.com.

A kibocsátott gammasugarak miatt "sötét részecskegyorsítóknak" elnevezett testek valószínűleg több ezer fényév távolságra találhatók a Naptól. Felbukkanásuk váratlan volt, és különleges sugárzási jellemzőik miatt a tudósok tanácstalanok a testek mibenlétét illetően, mondta Dr. Paula Chadwick, a kísérletben résztvevő University of Durham kutatója.

Az ismert kozmikus részecskegyorsítók az elméletek szerint elektromosan töltött részecskéket gyorsítanak fel, ennek a folyamatnak a melléktermékei a gammasugarak. Ez utóbbiakat könnyebb megtalálni, mint magukat a gyorsított részecskéket, mert a gammasugarak egyenes vonalban utaznak. Az eddig felfedezett kozmikus gyorsítók viszont más hullámhosszon is látszódtak a gammasugárzásén túl.

A kutatás során összesen nyolc új nagy energiájú gamma-forrásra bukkantak a Tejútrendszerben, ezek nagy része az ismert kategóriákba sorolható, például szupernóva maradványok vagy pulzárokból származó csillagködök. A felfedezéshez használt négy teleszkóp az afrikai Namíbiában található. Az egyenként 13 méter átmérőjű rendszerek a létező legérzékenyebb nagyenergiájú gammasugárzás-észlelő berendezések.

print cikk nyomtatása