A kormányzat nem csökkentheti az üzemanyagok jövedéki adójá

Ezt azért nem teheti, mert az Európai Unió előírásai nemzeti hatáskörben csak emelést engedélyeznek, adómérséklést nem.
2005.07.19 07:22, Forrás: Népszava

A kabinet mindössze annyit tehet az árak fékentartása érdekében, hogy jövőre sem emeli a jövedéki terheket. Az pedig árcsökkentő tényező lesz, ha 2006 elejétől a mostani 25 százalékról 20 százalékra csökken a benzint és a gázolajat terhelő általános forgalmi adó. Bár a fideszes politikusok most erőteljes jövedékiadó csökkentést sürgetnek, kormányzásuk idején az Orbán-kabinet számos alkalommal hajtott végre üzemanyag jövedéki adóemelést. A 2002-es év közepe óta a hajtóanyagok esetében nem történt újabb jövedéki adó növekedés. Pénteken újabb tárgyalási fordulót tart a gazdasági tárca a fuvarozói érdekképviseletekkel.

Szanyi Tibor a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium politikai államtitkára a Népszavának megerősítette, hogy a kormányzat a fuvarozók, illetve egyes politikai pártok követelése ellenére nem tervez jövedékiadó csökkentést, s hozzátette: a költségvetés jelenlegi helyzetében kockázatos lenne lemondani az adóbevételek egy részéről.

Azt érdemes nem elfelejteni, hogy bár most a Fidesz erőteljes jövedékiadó csökkenést sürgetnek azért kormányzásuk idején az Orbán-kabinet számos alkalommal hajtott végre üzemanyag jövedéki adóemelést.

A Fidesz-kormányzat a négy évvel ezelőtti világpiaci árrobbanást követően, 2000 októberében - ekkor a gázolaj literenkénti ára az akkori rekordot felállítva, 233 forint volt - átmenetileg lemondott a jövedéki adó emelésről. A szállítási vállalkozók képviselőivel ugyanis olyan egyezséget kötött, amely szerint - 2002 június 30 előtt - nem emeli az üzemanyagok jövedéki adóját, ha a nemzetközi piacokon irányadónak tekintett Brent olaj háromhavi átlagára nem mérséklődik hordónként 25 dollár alá. Az átlagár ugyan 2001 ősszén tartósan a megjelölt 25 dollár alá esett, ám a kabinet - feltehetően az akkor közelgő választások miatt - lemondott a jövedéki adó módosításáról.

Ez a megállapodás átmenetileg mintegy 20 milliárd forintos megtakarítást jelentett a hazai autósoknak, ám azt később meg kellett fizetniük. A megállapodás szerint ugyanis 2002 közepétől mindeképpen emelkednie kellett tíz százalékkal a hajtóanyagok jövedéki adójának. Azért ennyivel, mert Fidesz-kabinet eredetileg 2001-re hat, 2002-re pedig négyszázalékos pénzromlással számolt, s az adónövekedésnek - elméletileg - az inflációt kellett volna követie.

A szakértők emlékeztetnek rá: az üzemanyagok az elmúlt öt év során jóval kevésbé drágultak, mint ahogyan 2000 óta átlagosan növekedtek a fogyasztói árak. Így az üzemanyagért ma átlagosan 18-20 százalékkal fizeteünk többet mint öt évvel ezelőtt, míg a többi termék esetében ebben az időszakban 33 százalék körüli volt az átlagos drágulás.

A fuvarozók - ahogyan eddig is - visszaigényelhetik a hajtóanyagárban lévő forgalmi adót. A nagyobb szállítási cégek zöme pedig külön szerződést kötött valamelyik üzemanyagforgalmazó céggel, így nem ,,kútáron", hanem kedvezményes árért tankol az adott hálózat bármely töltőállomásánál.

print cikk nyomtatása
comment Szólj hozzá!

Kapcsolódó írások:

Az üzemanyag eléri az eddig nem látott magasságot - újra emelték az árakat Vizsgálják az üzemanyagárat A kénmentes üzemanyag a csodafegyver?

Belépés és regisztráció
Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.