
A kormányzat nem csökkentheti az üzemanyagok jövedéki adójá
Ezt azért nem teheti, mert az Európai Unió előírásai nemzeti hatáskörben csak emelést engedélyeznek, adómérséklést nem.
2005.07.19 07:22, Forrás: Népszava
A kabinet mindössze annyit tehet az árak fékentartása érdekében, hogy jövőre sem emeli a jövedéki terheket. Az pedig árcsökkentő tényező lesz, ha 2006 elejétől a mostani 25 százalékról 20 százalékra csökken a benzint és a gázolajat terhelő általános forgalmi adó. Bár a fideszes politikusok most erőteljes jövedékiadó csökkentést sürgetnek, kormányzásuk idején az Orbán-kabinet számos alkalommal hajtott végre üzemanyag jövedéki adóemelést. A 2002-es év közepe óta a hajtóanyagok esetében nem történt újabb jövedéki adó növekedés. Pénteken újabb tárgyalási fordulót tart a gazdasági tárca a fuvarozói érdekképviseletekkel.
Szanyi Tibor a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium politikai államtitkára a Népszavának megerősítette, hogy a kormányzat a fuvarozók, illetve egyes politikai pártok követelése ellenére nem tervez jövedékiadó csökkentést, s hozzátette: a költségvetés jelenlegi helyzetében kockázatos lenne lemondani az adóbevételek egy részéről.
Azt érdemes nem elfelejteni, hogy bár most a Fidesz erőteljes jövedékiadó csökkenést sürgetnek azért kormányzásuk idején az Orbán-kabinet számos alkalommal hajtott végre üzemanyag jövedéki adóemelést.
A Fidesz-kormányzat a négy évvel ezelőtti világpiaci árrobbanást követően, 2000 októberében - ekkor a gázolaj literenkénti ára az akkori rekordot felállítva, 233 forint volt - átmenetileg lemondott a jövedéki adó emelésről. A szállítási vállalkozók képviselőivel ugyanis olyan egyezséget kötött, amely szerint - 2002 június 30 előtt - nem emeli az üzemanyagok jövedéki adóját, ha a nemzetközi piacokon irányadónak tekintett Brent olaj háromhavi átlagára nem mérséklődik hordónként 25 dollár alá. Az átlagár ugyan 2001 ősszén tartósan a megjelölt 25 dollár alá esett, ám a kabinet - feltehetően az akkor közelgő választások miatt - lemondott a jövedéki adó módosításáról.
Ez a megállapodás átmenetileg mintegy 20 milliárd forintos megtakarítást jelentett a hazai autósoknak, ám azt később meg kellett fizetniük. A megállapodás szerint ugyanis 2002 közepétől mindeképpen emelkednie kellett tíz százalékkal a hajtóanyagok jövedéki adójának. Azért ennyivel, mert Fidesz-kabinet eredetileg 2001-re hat, 2002-re pedig négyszázalékos pénzromlással számolt, s az adónövekedésnek - elméletileg - az inflációt kellett volna követie.
A szakértők emlékeztetnek rá: az üzemanyagok az elmúlt öt év során jóval kevésbé drágultak, mint ahogyan 2000 óta átlagosan növekedtek a fogyasztói árak. Így az üzemanyagért ma átlagosan 18-20 százalékkal fizeteünk többet mint öt évvel ezelőtt, míg a többi termék esetében ebben az időszakban 33 százalék körüli volt az átlagos drágulás.
A fuvarozók - ahogyan eddig is - visszaigényelhetik a hajtóanyagárban lévő forgalmi adót. A nagyobb szállítási cégek zöme pedig külön szerződést kötött valamelyik üzemanyagforgalmazó céggel, így nem ,,kútáron", hanem kedvezményes árért tankol az adott hálózat bármely töltőállomásánál.
![]() | ![]() |
Kapcsolódó írások:
Az üzemanyag eléri az eddig nem látott magasságot - újra emelték az árakat
Vizsgálják az üzemanyagárat
A kénmentes üzemanyag a csodafegyver?
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06