
Nívódíjas a nagyrákosi völgyhíd
Emléktáblát avattak március 17-én, hétfőn a nagyrákosi viaduktnál, miután a MÁV Rt. megbízásából épített völgyhídért Építőipari Nívódíjat kapott a kivitelező Hídépítő Rt.
2003.03.17 16:30, Forrás: Objektív Hírügynökség
Az 1400 méter hosszú feszített vasbeton híd Közép-Európa legnagyobb völgyhídja, és szinte minden alkotóeleme magyar gyártású.
A Hídépítő Rt.-t a kiemelkedő mérnöki és mélyépítési létesítményért jutalmazták a rangos építőipari díjjal. A 2001-ben felavatott új magyar-szlovén vasútvonal legdrágább műtárgya volt a rekordgyorsasággal, egy év alatt elkészült nagyrákosi völgyhíd. A Zala folyón illetve völgyén átívelő viaduktot 33 pillér tartja, legnagyobb magassága közel 12 méter. A hidat egyedülálló, úgynevezett szakaszos eltolási technikával tervezte és építette a Hídépítő Rt.
Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége, az Építéstudományi Egyesület és az Építőipari Mesterdíj Alapítvány évente öt kategóriában hirdeti meg pályázatát Építőipari Nívódíj elnyerésére. A díjra minden magyar - építőipari generál kivitelezésre bejegyzett - vállalkozás pályázhat olyan létesítménnyel, amely legalább egy évvel korábban már használatbavételi engedélyt kapott.
Az indoklásban szerepel: hogy a pályázók jó minőségben, esztétikusan és a megrendelői elvárásoknak kiválóan megfelelően tettek eleget a feladat különleges követelményeinek. A kivitelezést az Őrség természetvédelmi területén, - ahol csak 7-7 m-es sávot vehettek igénybe - csak jól organizált, jól ütemezett módon lehetett végrehajtani, mert a híd különleges, a 160 km/órás forgalmi sebességnek megfelelő mérete, Európa negyedik leghosszabb vasúti völgyhídjává teszi.
A nehéz terepen végrehajtott 130 cm átmérőjű Soil-Mec cölöpözés, szekrénytartós megoldás, valamint a vasúti pályán eddig még nem alkalmazott utófeszített vb. híd tervezése és kivitelezése teszi különlegessé. A szakaszos előretolás a gyártópadról két oldalról egyszerre történt, egy időben. A szerkezet egyedisége, a 3,75 m-es szekrénytartó magassága és a 4,50 m-es fenékszélesség.
Újszerű megoldás a kétszer extrudált /kettős korrózió védelemmel ellátott/ feszítőkábel alkalmazása is, a 14 hónapos építési időtartam alatt, hetenként 22,5 m-es előretolással a három gyártópadról 67,5 m/hét híd készült el, vagyis a kivitelezés független volt az időjárási viszonyoktól. Magyar termék, mely tíz éves fejlesztési tapasztalat eredménye, a feszítőanyag és a betonacél kivételével minden anyag hazai termék.
![]() | ![]() |
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06